lördag, augusti 25, 2007

Ditt val avgör för valen

Island stoppar all valjakt. Detta meddelar Island fiskeminister Einar K. Guofinnsson i fredags. Ministern anger den minskade efterfrågan på valkött som en av orsakerna till att Island nu inte inför några nya kvoter. Liksom all annan industri, måste rätta sig efter marknaden. Finns det ingen lönsamhet så finns det heller ingen grund för att fortsätta döda valar, sa Guofinnsson till nyhetsbyrån Reuters. Det var då på tiden tycker In Your Face.
Ditt val som konsument är avgörande

Har själv varit lockad att prova valkött (inte att förknippa med valfläsk). När jag var i Norge sist så besökte vi Lillehammer och hamnade på en krog som heter Blå Man. Självklart fanns det valbiff på menyn och det var många av oss som var sugna. Då tog jag upp frågan med detta vansinne och det val vi konsumenter gör påverkar, sagt och gjort. Det blev ingen valbiff för någon av oss. Hoppas nu att Norge tvingas följa Islands exempel, Japan blir nog en svårare nöt att knäcka när det gäller valmördandet tyvär.


Krassman, In Your Face

7 kommentarer:

Eklindh sa...

Jag är lite nyfiken? Vad åt du istället för valkött? Jag tänkte om du kanske tog en biff istället? För kossan har det väl bättre än valen? Grisen kanske var lycklig men slakten var väl blodig då med? Eller kanske tog du lite skaldjur som man slängde levande i en gryta?

Eller du kanske var konsekvent och tog en sallad?

Krassman sa...

eklindh: Det var två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg vad det var jag åt. Det var potatisgratäng till men köttet kommer jag inte ihåg. Jag vet inte om du tycker att jag gjorde fel men om du vill att jag skall sluta äta kött för att jag är emot valjakt tycker jag du har fel. Alla kan göra något, men ingen kan göra allt. Måste man vara vegan för att kunna nobba valkött?

Eklindh sa...

Jag förstår om du inte vill äta valkött men att då sitta och skriva om "valmördandet" tycker jag är hyckleri om du sedan tryckte i dig en biff av valfritt annat djur.

Hur är det med grismördandet, komördandet, hästmördandet, kycklingmördandet och du förstår vart jag vill komma.

Krassman sa...

eklindh: Så man måste alltså vara vegan i dina ögon för att inte vara en hycklare när man tar mat/djur debatten med dig?

Till skillnad från dig som verkar se allt svart eller vitt så ser jag djur vi föder upp och djur som lever i frihet som olika saker.
Att bedriva rovdrift på en ras som är på gränsen till utrotning är inte OK, även om man som dig skriver vackra berättelser om hur socialt och gott valätandet är. Ta en surströmming i stället grabben,
det innehåller båda dessa saker.

Dina liknelser vid slakten av våra tamdjur är löjlig. Du tror väl inte att man jagar grisarna med grisbilen xx antal minuter och skiljer dom från sin flock innan man skjuter dem med en granat som exploderar inuti grisens kropp och försätter den i chock tills den avlider.

Har du sett när man slaktat grisar, kossor och hästar alls? Du säger att dom skriker, och det gör dom. Men jag har aldrig sett det under slakt. Till sist, Ostronet har det värst om någon. Den blir uppäten levande för att sedan dö av människans frätande magsyra.

Anonym sa...

Inte för att dämpa entusiasmen men jag borde kanske påpeka att DN, antagligen via Reuters, har fått det hela om bakfoten. Det som ministern sade var att han inte tänker bestämma nästa års valkvot förrän det blir klart hur förhandlingarna med japan går.

Krassman sa...

Anonym: Okej, varken Norge eller Island har fyllt sina kvoter av val i år. Säljer dom köttet vidare till Japan?

Anonym sa...

Jag har bott sju år i Lofoten, älskar valkött (hvalkjött)...finns inget bättre kött. Valsorten som jagas är ju inte utrotningshotad. Förstår inte varför folk är emot jakten ?? INGEN säger ju något om de stackars 300.000 älgar som vi skjuter i Sverige varje år !!