söndag, augusti 05, 2007

Skylt fram, inte om jag får välja

Kört hoj nu i 16 år och följer med spänning Vägverkts planer på att motorcyklar kan få regskyltar fram. Vägverket utreder det som ett led i att öka trafiksäkerheten. Personligen tror jag inte att risken för att bli tagen i en fartkamera skulle påverka mig och de jag känner som åker motorcykel. Förutom att föraren oftast inte går att identifiera eftersom den bär hjälm så misstänker jag att många helt enklet kommer att strunta i att ha skylt fram på sin hoj, av estetiska skäl.

En skylt räcker men vi får väl se......

Ett annat faktum är att vi MC förare ha en tendens att köra fort, där bilar inte kör för fort. Vilket skulle betyda att kamerorna i dagsläget är placerade på lite fel ställen. I år har 700 hastighetskameror registrerat 57 000 överträdelser av hastigheten. Av dessa är 5 procent motorcyklister (ca 3000) och jag vet inte om det är en hög eller låg siffra. Antalet hojar i trafik ökar stadigt och antalet olyckor lika så. Vi förare har ett ansvar och det skall vi ta men om det görs genom en skylt till på hojen får vi se. Jag tror det finns bättre sätt att öka medvetandet hos både bilister och knuttar.

Krassman, In Your Face

2 kommentarer:

pfoy sa...

Att kategoriskt döma ut alla motorcyklister som potentiella mordredskap eller galningar är beklämmande. Det finns en tydlig ålderskategori där självförvållade MC-olyckor är stor. I åldrarna under 25 år. I övrigt beror MC-olyckor oftast på att bilister missbedömer avstånd, gör vansinniga vänstersvängar och ligger för nära motorcyklister som håller farten. Om denna problematik säger NTF intet.
Det finns inga möjligheter att avgöra vem som framför en MC när föraren har integralhjälm eller solglasögon och då hjälper ingen främre nummerplåt i denna värld. Att utkräva ägaransvar är ett monumentalt integritetsövergrepp. Vad som rättssäkerhetsmässigt är acceptabelt är att en förare tas på bar gärning. För detta krävs fler poliser, något som regeringen - trots tidigare löften - vill spara in på.
Kontrollvansinnet blir värre och värre och kommer sig smygande på. Det senaste förslaget är fotografering av alla trafikanter vid alla kameror för att automatiskt fastställa om "kängurukörning" förekommer, det vill säga om medelhastigheten mellan kameror är högre än laglig fart på aktuell sträcka.
I detta fall bör man ställa sig frågan: Vad göra med trafikanter som kör för långsamt? Att göra en omkörning i lagstadgad fart är som vilken förare, av vilket fordon som helst, vet är livsfarligt.

Jag är inte MC-förare själv och har inget MC-körkort. Jag är däremot av den bestämda uppfattningen att MC-förare kategoriskt förföljs av en rad organisationer. Att betänka är till exempel att MC-förare bara är aktiva i trafiken blott ett par månader per år. Att då kategoriskt påstå att dessa själva är vållande till alla olyckor är hårresande. Jag känner till motorcyklister som blivit ihjälkörda och där bilisterna sedan dömdes som vållande.

Vad gör nu SMC för utspel gentemot Vägverket och NTF? Ingenting. Lama står man stillatigande och åser eländet. I och med det kanske organiserade motorcyklister får skylla sig själva?

Krassman sa...

pfoy: Kloka tankar och synpunkter. Jag delar din uppfattning till fullo och hoppas att SMC och andra organisationer tar en funderare och agerar på detta. Precis som de gjorde med införandet av denna skatt på trafikförsäkringen, morr, morr. Tack för det Reinfeldt.