onsdag, augusti 08, 2007

Taskig tajming FP

Kännas som att FP är ute efter att hitta en profil i den borgerliga alliansen till valet 2010. Den här gången skall de bli Europartiet. Folkpartitoppen vill ha en ny folkomröstning om att införa euron i Sverige. EU-minister Cecilia Malmström räknar med att en folkomröstning kan hållas tidigast 2010.

Vill FP ha Euron i Sverige 2010 så får dom nog ta det i riksdagen

Jag arbetade själv för Ja-sidan under valet 2003 och det gick inte riktigt som jag hade hoppats på kan man säga. Mest av allt minns jag känslan som lamslog oss då Anna Lindh mördades under slutveckan på kampanjen. Det höga valdeltagandet som var 82,6% (högre än riksdagsvalet -06) konstaterade då att 56,1% sade nej till införandet av Euron i Sverige. Cecilia Malmström säger att det har hänt mycket sedan dess man jag tror inte att det är läge än på ett tag. I all fall om Ja-sidan skall vinna.

Krassman, In Your Face

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte första gången som Folkpartiet vill göra om folkomröstningen om EMU 2003. Vi har hört liknande uttalanden tidigare, men samtidigt har än fler svenskar blivit skeptiska till euron.

Det som för mig är än märkligare är dock att den EU-skeptiska sidan totalt har tystnat. För flera år sedan kunde vi ofta höra från organisationen Nej till EU. Finns den kvar? Om i så fall, varför är den så tyst?

Mer information om den ekonomiska utvecklingen sedan Sverige röstade nej till euron 2003 finns på www.tomas.lwp.se/rapport.pdf.

//

Krassman sa...

Tomas: Tack för länken. Den skall vi ta en titt på.