lördag, september 10, 2011

En ursäkt och billigare Toast Skagen

En vän, vi kan kalla honom Nicklas, kommer inte att få upprättelse meddelar i dag äldreminister Maria Larsson (KD). Nicklas är i dag i 50-års åldern och har hela sitt vuxna liv kämpat mot missbruk, hemlöshet och arbetslöshet. Han har kämpat för att vara drogfri, nykter, ett hem och ett arbete, saker som vi andra mer eller mindre tar som självklarheter. Niklas befinner sig i det skiktet i vårt samhälle där ingen vill vara, orsakerna till hans situation är naturligtvis många, men grunden lades när Niklas blev sexuellt utnyttjad på det fosterhem som skulle bli vändningen för hans tuffa ungdoms år.








Hans kamp för att hitta till det som kan anses som ett värdigt liv fortsätter än i dag, och jag bara hoppas att han orkar lite till efter dagens besked från äldreminister Maria Larsson. Maria Larsson som företräder det parti som använder etik och moral som ledord meddelar i dag att alla fosterhemsbarn som for illa på fosterhem under 1900-talet INTE kommer att få något skadestånd. Orsaken till att regeringen frångår det tidigare målsättningen är att det inte att på ett rättvist och rättssäkert sätt går att betala ut ersättning till dem som utsatts för vanvård.

Men Nicklas blir inte lottlös, Maria Larssons besked är att fosterhemsbarnen ska få en ursäkt av staten - Jag har förstått att det är väldigt betydelsefullt för många att en sådan ceremoni kommer till stånd, säger hon. Vad som hade varit betydelsefullt för Niklas och alla de andra tusentals personerna som drabbats är att utan avsteg lita på deras vittnesmål och ge dessa människor det som dom verkligen behöver, värdighet. Värdighet att får höra Nicklas säga till mig - se vad jag fick, se vilket helvete dom tycker jag haft. Nicklas har berättat att hans skulle ge skadeståndet till sin dotter, eftersom han anser att hans liv redan är slut.

Jag förbannar regeringens beslut, jag förbannar det och kräver att det omprövas. Jag förbannar beslutet för att regeringen väljer att prioritera billigare Toast Skagen på krogen istället för att göra det som är rätt och riktigt. Att tro att en ceremoni är det som dessa människor behöver för att känna återupprättelse och värdighet är inget annat än hyckleri. Dessa övergrepp har nu fått sina berättelser och för att ge återupprättelse och värdighet krävs det mer än vackra tal, det krävs handling och bekräftelse.

Gammelmedia på detta:
DN / SvD / Aftonbladet / Expressen / Expressen2 / Aftonbladet2 / Expressen3 / Aftonbladet3 / SvD2 / SvD3 / SvD4 / Aftonbladet4 /
Nymedia på detta:
Med örat mot rälsen / Morgan Johansson / Svensson / Iakttagaren / Mikael Andersson / Tankar och vattenskvalp / Reclaim / Per Westberg / Politik med meraMin klon är snyggare än din / APG29 / Anybody´s place / RosenRasande / Morgan Johansson på Newsmill / Alliansfritt Sverige /

Krassman / In Your Face

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet, min pappa är en av dem som har drabbats och hoppats på en ersättning... jag har idag gråtit för hans skull.
/Emma

anybody sa...

Precis här och nu tappade jag tron på hela det politiska systemet.

Det är ofattbart att en företrädare för ett parti som påstår sig se till den lilla människan och dessutom med en kristen grundsyn, inte har mer känsla för hur utsatta de svagaste i samhället är.

Men om du, i likhet med mig, tycker att ett fungerande samhälle bör se till de minsta och mest värnlösa i första hand så kan du fundera lite över det som händer nu när Försäkringskassan använder sig av en Regeringsrättsdom för att rensa ut alla psykiskt funktionshindrade från LSS.

http://anybodys-place.blogspot.com/2011/09/till-svd-dn-expressen-och-aftonbladet.html

Det är hemskt att se på så nära håll som jag gör och det är skrämmande att höra hur åldrande föräldrar, i skräck för att dö ifrån sina försvarslösa barn, överväger om det inte vore bättre att ta dem med sig.

Bo Sundbäck sa...

Här kommer mera länkar...;
http://anneskaner.wordpress.com/2011/09/10/maria-larssons-blasning-och-regeringens-cynism-mot-gardagen-och-dagens-vanvardade/
http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/09/ett-ofattbart-svek-mot-vanv-rdade-barn
http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/18/vi-ska-kompensera-barnhemsbarnen-f-r-deras-lidanden
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/18/det-finns-bara-en-sak-att-s-ga-f-rl-t
Samt till sist Morgans Newsmillartikel...;
http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/16/det-beh-vs-mer-n-en-urs-kt-efter-vanv-rdsutredningen
Nu Måste oppositionen agera kraftfullt i frågan.
I vårt grannland Norge (bor nära gränsen) har man lyckats lösa detta. Men i Sverige verkar det svårt.
Som Olof Palme sa en gång i tiden...;
"Politik är att Vilja"

Jah Hollis sa...

Det är för krångligt att dela ut någon slags ekonomisk ersättning och det kan ändå inte bli riktigt rättvist. Något ditåt förklarade i alla fall Reinfeldt det hela med i Ekots lördagsintervju i dag. Tjenare!

Anneli sa...

En ceremoni?
Är hon från vettet!? Ska det verkligen kunna sudda ut allt dessa medmänniskor varit med om?...

Nu väntar man ju bara på att Maria Larsson (liksom Friggebo gjorde...) ska ta deras händer och brista ut i sång: "You shall over overcome!"

Jag vill gråta för alla som fick utstå så mycket smärta.....

// Anneli

Krassman sa...

@Jah Hollis: Varje skadestånd bör vara baserat på var enskilds övergrepp, precis som det är vid alla andra skadeståndsfall. Det är klart att det inte är ett lätt arbete, men att med det som orsak frångå den tidigare meddelade principen att skadestånd skall utgå håller inte.

Genom att inte ställa sig bakom ett skadestånd på dessa grunder så utpekar man de drabbade som icke trovärdiga i sin berättelser. Rättvisa när det gäller skadestånd är inget som jag hört talas om tidigare vid skadestånd.

Självklart går det att hitta olika nivåer i skadestånd utifrån bevisbördan som finns, det görs ju varje dag på domstolar runt om i Sverige. Vårt land och de som drabbats kan och är värda bättre.

David N sa...

Det är ju precis sånt här som gör att politikerföraktet ökar. Med tanke på alla PRkonsulter, mediträning och spinndoktorer som finns borde denna typ av beslut stoppas som helt huvudlösa nånstans inne i maskineriet. Tragiskt.

Anonym sa...

Med anledningen av att ersättning uteblir till de drabbade fosterhemsbarnen vill jag framföra följande. Jag har själv varit fosterbarn. Kom på institution när jag var 6 månader tills jag var 1 år. Sedan skickades jag med en lapp runt halsen till ett sommarhem varje sommar mellan 2 - 16 års ålder. Jag har kämpat med separationskänslor hela mitt liv. Jag har dock klarat mig relativt bra ändå, då jag har gått i terapi en större del av mitt liv. Det stod att läsa att om en mor mister sitt barn så kan hon dö i förtid. Bara det beskriver att en tvångsmässig separation från de mest betydelsefulla personerna i ett barns liv är mycket traumatiskt. Idag är fosterbarnen (familjehemsbarnen) en miljon industri. Vad som varit "bäst" för barnen som berörs av denna utredning kommer fram väldigt tydligt. Nämligen att social tanterna tycks tro att de gjort något bra. Det sorgliga är att det tror de fortfarande när de skiljer barnen från sina föräldrar utan att de får umgås normalt. Jag tycker det hela liknar en jätteindustri av att framkalla lidande, smärta och därmed kunder för läkemedelsbolagen och drogindustrin. Tyvärr lär sig samhället inte av sina misstag, än mindre tar de ansvar för var de gör mot människorna. Det är en fruktansvärd åsikt av Maria L, att inte ge skadestånd till de drabbade barnen för att då skulle fler begära skadestånd. Det visa bara att regering och staten inte vill ge skadestånd, för att det då skulle uppdagas mera skadestånds krav. Det är som om Maria tycker att det är då bästa att lägga locket på. Maria Larsson bör genast avgå. Hon vet inte vad hon talar om.