torsdag, september 01, 2011

Grattis Annie och Centerpartiet

Centerpartiets valberedning har enats om att nominera Annie Lööf till ny partieordförande. Ett stort grattis till dig Annie, politiken behöver fler kvinnor och fler yngre. Jag trodde dock att valberedningen skulle förorda Anna-Karin Hatt på grund av hennes långa erfarenhet och uttalade socialliberala inställning. Centerpartiet vill ha någon yngre som kan förflytta partiet längre åt höger och längre från landsbyggden. Jag vill även gratulera Annie till hennes utmärkta tillfälle att så här tidigt visa skillnaden på vad som är lagligt att göra och vad som moraliskt rätt att göra som blivande partiledare.


Jag syftar naturligtvis till hennes uppmärksammade lägenhets förehavanden som gjort att skattebetalarnas pengar hamnat i hennes fickor. Helt lagligt naturligtvis, men moraliskt tvivelaktigt. Lööf har sedan flera år en attraktiv bostadsrätt i Stockholm, där hennes man idag är skriven. Själv är hon folkbokförd i hennes mans hyresrätt i Värnamo. Genom detta har Lööf rätten att få traktamente och stora delar av sin avgift för bostadsrätten betalad av skattebetalarna. Helt lagligt, men återigen moraliskt tvivelaktigt. Det är inte olagligt att göra så här, men det är inte heller olagligt att vara snål och ha en skakig moralisk grund för sina beslut.

Annie Lööf är dock i gott sällskap när det gäller politikers moraliska betänkligheter, det kommer jag snabbt bli påminnd om i kommentarer och andra blogginlägg. Faktum kvarstår dock att tidigare ageranden av INTE rättfärdigar Lööfs. Oavsett vad som är lagligt eller inte så är dessa exempel på moraliska betänkligheter hos politiska förträdare rena dynamiten. Annie Lööfs smekmånad som det "politiska underbarnet" är slut och den grå vardagen gör sig påminnd. Nu skall det bli intressant att se hur Lööf väljer att möta denna vardag.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / Aftonbladet2 / DN / DN2 / DN3 / DN4 / SvD / SvD2 / SvD3 / SvD4 / Expressen / Expressen2 / Expressen3 /

Nymedia på detta:
Jinge / Johan Westerholm / Röda Berget / Fotolasse / Thomas Böhlmark / Leine Johansson / Martin Moberg / Tokmoderaten / Peter Högberg / Hultsfredsbloggen Snacktorget / Röda Berget2 / Annie Lööf / Kildén & Åsman / Kent Persson / Gubben vid Rämen / Rolf Eriksson / Lotta Olsson (m) / Helena Palena / Min politiska sida / Ett hjärta RÖTT / Alliansfritt Sverige / Homo politicus / Tankar från en Gråsäl / Allra underdånigast / En chefspappas vardag / Alliansfritt Sverige2 / Hoforsbloggen / Missa för guds skull INTE Sideriska siktet med Annies myglarhoroskop / Badlands Hyena / Esmeralda 71 /

Krassman / In Your Face

4 kommentarer:

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Det lär tyvärr inte vara några problem. Se bara så snabbt Billström blev bortglömd...

Markus "LAKE" Berglund sa...

Man SKULLE ju kunna lyfta fram Annies eget svar som bemöter Aftonbladets smutskastar-artikel på punkt efter punkt, istället för att gömma den som en av 20+ andra blogginlägg i botten på inlägget.

Men du kanske inte vill att hennes försvar ska spridas mer än nödvändigt?

Krassman sa...

@Markus "LAKE" Berglund: Eftersom jag tycker att Annie Lööf gjorde det så bra så länkade jag till hennes inlägg. När jag postade inlägget så var hennes inlägg det enda som jag kunde hitta när det gäller att belysa frågan.

Trodde du trodde bättre om mig bättre än så här LAKE. Hade jag inte velat sprida hennes inlägg hade jag då valt att länka till hennes inlägg överhuvudtaget? Så vad tycker du om sakfrågan då? Tycker du att hon agerat rakt igenom lämpligt?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag håller med om att det ser illa ut i Aftonbladet, men de är ju känmda av att göra hönor av fjädrar på löpande band.

Jag skulle spontant tro att Annie ha agerat mer rakryggat och ärligt än majoriteten av hennes riksdagskollegor. Hon påtalade ju till exempel att hon inte borde få fullt bidrag när hon blev sambo osv.

Hade det varit något "riktigt" fiffel så hade det kanske varit värt at komma ihåg, men knappast det här. Jag som håller lite koll på hennes Facebook och Twitter ser hur ofta hon sitter på tåget till eller från Småland, så jag ser ingen anledning att betvivla att det är där hon verkligen bor, övernattningslägenhet i Stockholm eller inte...