måndag, september 05, 2011

Retorik som skapar, illamående

I dagens DN så breder borgarna ut sig ordentligt! Med inte mindre än 5 954 tecken (inklusive blanksteg) så sjunger de skattesänkningarnas lovsång i dessa bistra tider som de förutspår. Den höga halten av skönmålning som texten innehåller blir lätt för mycket om man bortser från de fina orden och ser till den rådande verkligheten. Stycken och meningar kan inte ses som något annat än skamgrepp på den verklighet som finns utan för DNs ledaresidor och regeringskansliet.


Från att hävda att pension inte går att jämföra med lön och att pensionärerna har så många miljonärer så att skattesänkningar för gruppen knappast skulle behövas är det nu ett helt annat läge i den borgerliga retoriken. Skribenterna från regeringskansliet formulerar som ett exempel pensionärernas verklighet enligt följande: ”Sammantaget uppgår våra pensionärsskattelättnader till 12,8 miljarder kronor och har gett pensionärer i storleksordningen 5.000 till 10.000 kronor mer i plånboken varje år”.

Om vårt lands pensionärer delar den här kalkylen kommer vi snabbt att få besked på. Tror nämligen att uträkningar likt denna bara lyfter fram orättvisan i den borgerliga politiken. Hade borgarna menat att jobba och ha jobbat skall beskattas lika hade man naturligtvis redovisat detta istället. Jobben som tveklöst är den viktigaste frågan lyser totalt med sin frånvaro i artikeln. Hur den ”nya arbetslinjen” från borgarna skall värnas finner vi inte en stavelse om.

Det kommer väl naturligtvis att komma utspel om sänkt restaurangmoms några ytterligare reformer, men det vakuum som den egna sågningen av jobbskatteavdragets förträfflighet för att skapa jobb kommer inte att fyllas på långa vägar. Borgarna är på väg all lämna walk-over på den viktigaste frågan som politiken innehar ett ansvar för och det är precis som att skribenterna hoppas att Svenska folket har lika låga ambitioner som deras egna. Låga ambitioner förbättrar inte resultatet och det skall bli intressant när ekonomin, jobben och välfärden nu skall värnas med just sänkta reformambitioner.

Gammelmedia på detta:
DN / DN2 / Aftonbladet / Aftonbladet2 / SvD / SvD2 / Expressen / Expressen2 /

Nymedia på detta:
DHE / Trygghetsspanarna / Toke den gamle / Alliansfritt Sverige / Peter Högberg / Thomas Böhlmark / Emil Broberg / Martin Moberg / Peter Andersson / Tokmoderaten / Johan Westerholm / Mini 4ever / LO Bloggen / Lotta Olsson / Olas tankar / Iakttagaren / Lasses blogg / Partistaten / Edvin Ala(m) / Ericas tillhåll / Lars Bäck /

Missa inte dessa länkar:

Maud Olofsson: ”Det kostar att jobba, sade Maud Olofsson och tog upp högre kostnader för resor till jobbet, för mat och kläder.”

Göran Hägglund: ”Det finns legitima skäl till att ha en viss skillnad”

Fredrik Reinfeldt: "Skatteklyftan mellan pensionärerna och de som jobbar kommer att bestå om de borgerliga partierna får bestämma. Det beskedet ger statsminister Fredrik Reinfeldt"

”Men statsminister Fredrik Reinfeldt försvarar den föreslagna skattesänkningen med att en tredjedel av klyftan försvinner, och att skatteskillnaden som är kvar är berättigad.”

Carl B Hamilton (finanspolitisk talesperson FP):
"Jag förstår inte varför lägre skatt på den arbetande befolkningen skulle ­vara en orättvisa mot pensionärerna. Inom ett par år passerar jag själv 65 års ålder. Men jag kan numera absolut inte tänka mig att gå med i någon av de pensionärsorganisationer som har förklarat krig mot den ­arbetande delen av det svenska folket."

Krassman / In Your Face

2 kommentarer:

Anonym sa...

Huruvida det är rättvist eller inte med skillnader i skattesatser är ju upp till var och en att ha en åsikt om, men att pensionärerna faktiskt fick skattelättnader under förra mandatperioden är knappast något som "vi får se om de håller med om". Det är ju ett faktum.

Jag är inte med på din högtravande retorik. Det framgår att du är arg som ett bi, och kräkfärdig dessutom, men du har inte på någon fläck förklarat varför.

Krassman sa...

@Svavavalkyrie:
Att nu hänvisa till att man skall ha skilnader när man i sak anser att det skall löna sig att arbeta och att ha arbetet är det som jag har åsikter om. Att pensionärerna fått skattesäkningar är inget som jag bestrider, jag syftar mer till tar hur pensionärerna "upplever" dessa skattesäkningar. Ämnet berör inte skillnader i skattesatser, det berör skillnader i skattesäkningar och hur de motiveras av den borgerliga regeringen.

Du är inte med på min retorik, och jag är inte med på borgarnas. Du tar upp skillnaderna i skattesatser och min passning om pensionärerna håller med om detta, ändå kan du inte lägga ihop ett plus ett till vad som får mig att vilja spy över den borgerliga retoriken.

Detta har jag nu förtydligt i mitt första stycke så nu kanske det är tydligare. Jag är kräsmagad för politiskt hyckleri nämligen.