tisdag, september 13, 2011

Reinfeldts motiv

Precis som jag misstänkte så hade de som planerat utspelet åt statsrådet Larsson, att inte ge fosterhemsbarnen upprättlse, ersättning och avslut helt missbedömt väljarnas, medias, oppositionens och de drabbades reaktioner på beskedet. Till och med Fredrik Reinfeldt, som stog där med hundögonen, och uttryckte att det var omöjligt att ersätta offren rättvist och rättssäkert har återigen tvingats inse att han sitter i en minoritetsregering. Nu, två dagar senare, så har nämligen statsministern en helt annan uppfattning i frågan.

En av frågorna till Reinfeldt kring detta tycker jag är mer intressant än andra, det är nämligen denna som TT-ställt. Borde ni inte ha försökt komma överens med dem (oppositionen) innan regeringen sade nej till ersättning? Reinfeldt helt obetalbara kommentar på detta är följande. "Det är klart att man kan vara efterklok och säga att det skulle vi ha gjort. Men man kan heller inte säga att oppositionen samfällt drivit denna frågan tidigare". Reinfeldt må vara en duktig politiker, men att beskylla honom för att vara en ärlig sådan skulle jag passa mig för.

Hade Reinfeldt haft det minsta intresse av att ge offren upprättelse och avslut. Hade Reinfeldt haft den minsta intresse av att hantera frågan värdigt. Hade Reinfeldt haft det minsta förståelse för att beskedet att inte tro på offren, är en provokation. Hade Reinfeldt velat veta vad oppositionen tyckte, ja då hade han agerat annorlunda. Men det gjorde han inte, och jag tror jag vet hans motiv till detta. Jag tror att han valde att agera som han gjorde, för att han högaktligen skiter i fosterhemsbarnens upprättelse.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / SvD / DN / Expressen /


Nymedia på detta:

Lapsus dei / Snusidal Socken Veckoblad / Tommys tankar / Mina Moderata karameller / DHE / Martin Moberg / Partistaten /

Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: