Senaste veckan har det skrivits en del om att tullen och kustbevakningen ska liksom polisen kunna genomföra alkoholtester av bil- och båtförare. Frågan bereds nu på justitiedepartementet och lag väntas kunna träda i kraft 2008. Näringsdepartementet tittar även på att det skall krävas båtkörkort. Kravet skulle gälla båtar som är mer än 7 meter långa och/eller har minst tio knops maxfart. Kostnaden för ett sådant körkort skulle ligga på 3 till 5 tusen kr. Utredning som innehåller införande av ett båtkörkort kan vara klar redan under senhösten.
På väg att rädda bratts som kört på fyllan från Värmdö Golfklubb
Vi får väl se om Moderaterna har samma klena argument mot detta förslag som de har mot ett införande av promillegräns på sjön. Vi Socialdemokrater kommer säkerligen att få ställa vårt hopp till de övriga regeringspartierna. Den tidigare så eniga borgerliga alliansen börjar uppvisa mer och mer av den verkliga oenigheten som finns. Religösa friskolor och promillgräns på sjön är två som figurerat under senaste månaden bara. Det står ju nämligen inte borgerlig allians på valsedeln 2010 så mindre enighet och mer av splittring och profilering är att vänta.
Krassman, In Your Face
16 kommentarer:
Du äcklar mig.
Anonym: Tack Reinfeldt, det glädjer mig
Vad är det egentligen du vill ha sagt???
Anonym: Vad är det som tynger dig min vän, se så. Vad är det du inte förstår? Lätta ditt lilla hjärta så skall vi se om det blir bättre.
Hade det inte varit för texten till bilden hade man tagit dig seriöst..synd. att kalla någon bratts är ju ett tecken på att man ser snett på en grupp människor som råkar vara födda i rika familjer (dom kan inte direkt hjälpa detta) sen att deras beteende inte alltid är sveriges främsta så finns det betyldigt värre grupper som beteer sig mer illa. Bratts skadar ju ingen direkt..värre med ungdomsgäng som snor mobiltelefoner m.m det lämnar ju efter en psykologisk skada oftast och fysik. Se till att jaga dom istället för folk som kör båt.
Anonym: Texten under bilden hade en smiely tidigare men jag tyckte att ironin var så uppenbart att jag tog bort den. Detta visar bara att dina fördomar ligger i en klass för sig. Jaga bovar, inte skeppare kanske kommer bli din nya slogan. Om du läser lite om moderaterna och deras sätt att se på promillegräns på sjön så kommer du se vilka som verkligen inte tar denna fråga seriöst. Jag gör det dock, trots din föga imponerade kritik.
Det värsta med förslaget är att tio procent av sveriges män förbjuds köra styrpulpetbåten på landet!
Om båten kan gå fortare än 25 knop måste man ha fullt färgseende, oavsett hur mycket omdöme man kör båten med eller om det är kända vatten. Helt vansinnigt!
Anonym II: Vart läste du det någonstans? Vad menar du med "på landet" i ditt inlägg. Såg i alla fall att övergångsbestämmelserna blir generösa. Vana båtförare med dokumenterad gammal erfarenhet kan få körkortet utan att först behöva genomgå prov. Låter som ett bara förslag så här långt tycker jag.
Jag menade styrpulpetbåten vid sommarstugan, lite slarvigt skrivet. Texten om färgseende finns vid förslagets lägesrapport, bla http://www.bildaforlag.se/sjoliv/jonaskronika/5.70949694112f07101bc800030221.html
Övergångsbestämmelserna verkar bara tyvärr bara gälla konvertering av förarbevis, dessutom hur skall framtiden se ut?
Fan Krassman. Vet du inte bättre än att kristisera "båtfolket" och deras farkoster och allt annat kring "sjön"?! Dett är en oerhört öm tå. En "Helig Ko" av största sort. En fristad från skatt och andra regler. Helt emot all Svensk Fogde-praxis sen Gustav Wasas dagar. D.v.s. - man kritiserar inte båtfolket eller deras framfart. Apfulla "familjefäder" som far fram med 100 hästar i aktern innanskärs utan att veta var dom åker eller varför. Och som hotar en med stryk om man skulle drista sig att försymt undra om dom verkligen skall ut på sjön när dom knappt kan stå upp...
Jon-Rutger: Kloka ord, som vanligt. Visst är det märkligt hur en del resonerar kring sjölivet. "It will affect the överklass way of life" är väl argumenten emot att styra upp detta.
Detta kommer nog knappast att stoppa fulla brats. Utan möjligtvis de som inte har råd att casha upp pengar för ett kökort. Båtar snabbare än 10 knop är knappast enbart lyxbåtar.
Och vad innebär dokumenterad erfarenhet?
Så typiskt sosse. Överförmynderi och total avsaknad av tro på individens förmåga att ta hand om sig själv. 99% av båtfolket sköter sig, men man väljer att stirra sig blind på den sista procenten. Det värsta av allt är att man tror att sådana här åtgärder faktiskt kommer förändra olycksstatistiken till det bättre. Inget kommer att förändras förutom att 75% av alla båtägare kommer att kriminaliseras.
Anonym I : De fulla brattsen får räkna med ett straff i alla fall. Det borde väl ses som olovlig körning. Har man råd med båt så kan jag tycka att det borde finnas ett par tusen till ett körkort oxå.
Erfarenhetsfrågan kan jag inte svara på. Skall kolla lite mer på utredningen när jag får tid.
Anonym II: Så typiskt fördomsfull extremliberal. Din inställning vittnar om en skrämmande syn på samhället och vad som är individens ansvar. Som du säkert fattat så är den borgerliga regeringen som har tagit initiativ till detta och troligtvis så kommer C,KD och FP ställa sig bakom förslaget (precis som med promillegränsen). Hoppas krampen släpper och att du fattar att även du befinner dig på tjugohundra.
Jaha då förstår jag...varför inte se hur det funkar på vägarna?
Man låter folk ta körkort och plötsligt så blir dom mer mogna och får bättre omdömme?
Nej det är naivt för att inte säga rena pippin att tro att detta skulle hjälpa mot buskörningar.
Däremot så kan jag tänka mig att vi gör som i resten av norden och har flytvästtvång.
Man får cykla i över tio knop på vägarna där det är mer trafik utan körkort, och det bör vara farligare än att köra sin fyrametersbåt i över tio knop, och det krävs inte lika mycket av en båtförare som det krävs av en cyklist.
Vem har exempelvis behövt att tänka på övergångsställesregler på sjön?
Där jag brukar köra min båt finns det inga övergångsställen exempelvis.
Nej förslaget är bara för att man inte vågar säga att man vill ta ut en skatt på småbåtar som vanligt folk har råd att skaffa sig.
Varför inte kalla det för vad det egentligen är nämligen "krama ur vanligt folk deras sista pengar skatt" ?
3000-5000 kronor räcker till en skepparexamen eller en kustskepparexamen, jag behöver alltså lika hög behörighet för att köra en fyrametersbåt som det krävs om jag kör en fisketrålare.
Åldersgränsen skall vara 18 år så om dina barn är under 18 år och inte har minst skepparexamen så får dom inte åka optimistjolle.
Nej förslaget är bara till för att ordna så att vanligt folk inte skall ha roligt, det har inget med säkerhet att göra för då hade vi haft flytvästlag och fasta promillehalter före körkorten på sjön.
Anonym: Jag citerar dig "förslaget är bara till för att ordna så att vanligt folk inte skall ha roligt, det har inget med säkerhet att göra för då hade vi haft flytvästlag och fasta promillehalter före körkorten på sjön" Promillehalt på sjön kommer vi att få innan körkort för båt som det ser ut och Svenska livräddnings sällskapet förordade redan 2006 att man bör se över detta med lag om flytväst. Att jämföra land och vatten som du gör är ganska komiskt, tycker du att det är skillnad på en 4 meters BMW eller 2,5 meters Fiat när det gäller kompetens att köra? När jag läser din koppling att körkort på sjön är en skatt så undrar jag om du verkligen läst något om detta över huvudtaget. Tycker du att alla körkort är skatt? Hur och vem får de skatteintäkterna i så fall? Reglerna idag säger att för att framföra en fritidsbåt som inte överstiger 12 meters längd och fyra meters bredd krävs ingen särskild utbildning.Om båten är större än 12*4 meter krävs skepparexamen eller examen från nautisk linje vid sjöbefälsskola eller annan, av Sjöfartsverket bestämd, utbildning. Kustskepparexamen gäller idag för båtar större än 12*4 meter. Du får ta en tablett och lugna dig till vi får se förslaget tycker jag.Med andra ord, ha lite roligt medans det är lagligt......suck
Skicka en kommentar