Inom Moderaterna så verkar det nu Bo Lundgren-syndrom härja fullkomligt fritt. Som det största regeringsbärande partiet med ordet ansvar som mantra skall man nu ut i det som kallas för ”blixtkampanj”. Frågan blir ju då vad det är för politiskt spörsmål som får regeringens största parti att mobilisera fotfolket och ge sig ut i kampanj. Är det att över 20 procent av våra ungdomar är arbetslösa, är det kanske att barnfattigdomen breder ut sig som en löpeld i landet. Eller är det kanske klimathotet som föranleder Moderaternas blixtinsatser.
Nej kära läsare, det är inget av de alternativen. Det är inget av de frågor som Moderaterna påstår sig vilja ta ansvar över som det nu skall bedriva kampanj om. Det som det största borgerliga partiet nu skall mobilisera kring är Socialdemokraternas skuggbudget. Det är alltså det som är Moderaternas huvudfokus, något som verkligen vittnar om deras rädsla och fullständiga brist på egna idéer.
Bo Lundgren utlovade i valet 2002 att Moderaternas kampanj till 50% skulle handla om Socialdemokraterna, och till 50% om deras egna politik. Moderaternas skitpratande och smutskastande fick ett betyg av väljarna som Bo Lundgren sent skall glömma, något som hans parti redan glömt. Jag välkomnar en Moderat kampanj som lyfter Socialdemokraternas skuggbudget, för jag vet jag vilka som kommer att uppfattas som partiet som tar ansvar när förslagen som ligger framlagda jämförs.
Gammelmedia på detta:
DN / SvD / Aftonbladet /
Nymedia på detta:Jinge / Every Kinda People / Human labrat /
Krassman / In Your Face
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar