onsdag, augusti 19, 2009

Gudmundson och Mauds 10-pack trosor

I SvD idag skriver Per Gudmundson av sig lite av sitt grundmurade sosseförakt. Den här gången handlar det om att Socialdemokraternas nya mötesplatser och arbetssätt är att tolka som en symptom på utebliven politik. Han gör en halsbrytande koppling, utan skyddsnät, mellan arbetssättet som Socialdemokraterna i nätverket Sq2540sthlm använder. Som enligt Gudmundson är hämtat från "Sex and the City" och är resultatet av bristen på ny politik. Jag kan bara tolka Gudmundson som att Socialdemokrater skall vara inlåsta på fackexpiditioner, studierum på ABF och sega S-föreningsmöten. Det är där den Socialdemokratiska politiken skall avhandlas. Inte på dinnerpartys, modevisningar eller på krogen. Ett resonemang som med all tydlighet haltar, om man försöker hålla jämna steg med verkligheten.

Att politiken skall finns där människor finns och erbjuda mötesplatser som attraherar kanske är nytt för en del inom politiken och Per Gudmundson, men inte för mig. Det är för mig uppenbart att vi som aktiva inom politiken konstant måste ompröva och utmana vårt arbetsätt och sättet vi kommunicerar på. Vi Socialdemokrater är en arbetarrörelse som måste göra detta själva, i varje liten kommun och i varje liten S-förening. Jag kan förstå att Gudmundson blir chockad när han ser dessa krafter inom Socialdemokratin, detta har väl endast varit borgerliga pr-byråer arrangerat tidigare.

Politiskt nätverkande kan se ut på många sätt, igår så jag exempel på ett väldigt lyckat sådant utfört i Lappländsk glesbyggd. På bästa sändningstid får vi höra om Maud Olofssons trosinköp. Detta inköp kan inte ses som något annat än ett lyckat nätverkande (medvetet eller ej). Vad Socialdemokraterna i nätverket Sq2540sthlm har gjort är att använda ett sätt som uppenbart fungerar i en mer urban miljö och en annan målgrupp. Reflexen hos vissa människor är att förändring är till det sämre, men inte hos mig. Jag misstänker att Per Gudmundson inte heller tror det utan att hans motiv är rent politiska. Han känner med all säkert rädsla inför den förändringen han sett inom Socialdemokratin.

Gammelmedia på detta:

Nymedia på detta:

Krassman, In Your Face

5 kommentarer:

Tobias sa...

Det har ju inte skett nagon forandring inom socialdemokratin forutom att dom borjat sno delar av borglig politik.

Jag haller med Gudmundsson. Ofta nar sossarna pratar om Stockholm ar det med forakt i rosten. Stureplancentern ar ett uttryck som exempel. Aven om det bor manniskor runt om Stockholm som inte ens gar pa Stureplan sa utemalas stockholmare som snobbar.

Jag kan se kopplingen, och jag tror att det snacket alienerar valjarna.

Poangen ar inte som jag uppfattar det att man inte far dricka dyrt vin pa barer, utan att sossarna inte fattar att dom har valjare fran vitt skilda lonegrupper som rostar pa dom.

Visst kan natverk se ut pa olika satt, men forstar sossarna verkligen att dom alienerar valjare som inte lever livet som dom forvantar sig att "arbetarklassen" som dom sager sig foretrada bara ar en del av sin valjarkar.

Om du kritiskt utvarderar hur de roda uttalar sig om Stockholmare, skulle inte du borja undra vad sossarna har att erbjuda.

PeO sa...

Tydligast i EU valet nu senast. S tappar stort i bl.a Stockholm. Ett tydligt resultat av många års alienerande av storstadsväljarna från S sida. ALLA vet att den verkliga motorn i Sverige idag och framförallt i framtiden är Mälardalen, Malmö och Göteborgs regionerna. Ändå kommer ofta S med huvudlösa förslag om att kasta pengar i nåt svart hål uppe i Norrland eller rädda nån dödsdömd industri nånstans. Detta har folk börjat fatta och ställa sig frågan "varför skall mina skattepengar gå åt till nån glesbygd utan framtid när jag vill ha en framtid för mig och mina barn HÄR där vi bor?!". S traditionella Stockholmsfientliga politik han nu börjat bli ett riktigt problem. Och valet kommer att vinnas i storstäderna.

Utmaningen för S är ju såklart att sälja sin politik (konserverad gröt från 70 talet!) till moderna tänkade urbana människor som (ursäkta!) blankt skiter i nån håla uppe i Lappland som inte kan överleva av egen kraft. En s.k. utmaning för MOna och hennes kompisar Röde LAsse och dom där två MPparna ;-)

Anonym sa...

Sq2540sthlms svar till Gudmundson:

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=15123

Mr M sa...

Peo: Glesbyggden är inte S intresserade av, de fjäskar sig in i bland annat förorterna. Mona S lovade ju 15 ofinansierade miljarder till just förorterna. Men de värsta är när kräver att staten skulle köpa både Volvo PV och SAAB. Och när det framför allt gäller konkurboet SAAB som gått med miljardförlust 19 av de senast 20 åren, är de inget annat är ren popuilism och valfiske. Jag tror ju inte Mona tänker på den lokale mac-ägaren i glesbyggden som får slå igen pga att han/hon inte kan erbjuda något miljövänligt alternativ. De är ju så när man endast tänker på makten!

Anonym sa...

Hej Sex and the City – Sossar.

Det är jättekul att ni fått uppmärksamhet och att ni känner er uppskattade. Däremot undrar jag lite över ert skojiga svar till Per Gudmundson där ni bjuder in honom.

Som ni kanske vet är Per Gudmundson en av de journalister som mest konsekvent diskuterar kopplingen konflikterna mellan islamister-väst och svensk inrikespolitik medan Sofia Nerbrandt är en annan.

Ni är ju ett politiskt nätverk av smarta unga kvinnor med ett rörligt intellekt och i takt med tiden. Jag tycker att det vore olyckligt om ni slösade bort all er talang på att shoppa skor och drömma om Mr Big. Kan inte ni slå era kloka huvuden ihop och komma med några tidsenliga och smarta lösningar på hur hotfulla islamister och andra i samma ringhörna skall motarbetas på bästa sätt i dagens Sverige. Jag antar att ni inte sympatiserar med den där sharia-gubben som försökte smyga sig in i centerpartiet nyss eller att ni tycker att ”vi är bara tjejer” och sådana frågor är för män.