söndag, januari 27, 2008

Hämtat från Norge, men ingen Norgehistoria

I 44 år har Bilprovningen haft ensamrätt på att besiktiga våra fordon men nu kan det försvinna. Regeringen förbereder ett förslag som ska presenteras i höst där man skrotar (ha ha) monopolet som finns. Enligt rapporten som näringsdepartementet har beställt kan övergången till en fri marknad innebära en fördubbling av antalet provstationer, längre öppettider, fler jobb och mindre koldioxidutsläpp genom kortare sträckor för bilisterna. Riskerna skulle vara att glesbygden kan missgynnas och att kvaliténkontrollen kan bli sämre om besiktningsfirmorna inte övervakas noggrant.

Lura kontrollanter kanske vi får göra på andra ställen i framtiden

Idag så kan ackrediterade bilfirmor "släcka" 2:or från besiktningen och dessa verkstäder kontrolleras på samma sätt som bilprovningarna själva. Sytemet finns redan i Norge och jag misstänker att det är där man hittat idén. Detta torde vara det första förslaget som den borgerliga regeringen lägger som jag tycker verkar ganska vettigt. Skatten på trafikförsäkringen som man har infört med Finland som förebild var ju ett riktigt lågvattenmärke. Om detta blir verkliget och priserna på besiktningar inte påverkas så gör jag i alla fall tummen upp.

Krassman, In Your Face

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Man ska inte vara fundamentalist och vara mot allt vad utförsäljning/skrotning/avknoppning/privatisering heter av ren princip.

I det specifika fallet är jag tveksam till ackrediterade verkstäder som får släcka tvåor etc.
Efter uppvisande av serviceprotokoll från ackrediterad verkstäder vid några tillfällen till besiktningen har det visat sig att det jag fått anmärkning på (2:a) har gått igenom service dagarna innan.
(Jag är så goofy att jag faktiskt kör service på mina bilar regelbundet).

Vi har dessvärre en övertro på att privata aktörer alltid är fullt ut seriösa när vi säljer ut eller avreglerar.

Dock tänker jag den närmaste tiden(innevarande mandatperiod) vara anti utförsäljningsfundamentalist då vår finansmarknadsminister uppvisar en religös marknadsfundamentalism vad gäller privatiseringar - man ska sälja ut - kosta vad det kosta vill - och det kommer att kosta.

Tack för en bra blogg med fyndiga vinklingar!

Krassman sa...

Ubbe: Tvekar inte en sekund på riktigheten i ditt exempel. En mycket god vän till mig har egen verkstad och brukar berätta galna historier om bilar som klart sig utan anmärning som varit livsfarliga (inte som han har lagat dock)och bilar som fått körförbud som varit i kanonskick.

Jag bara hoppas att man kommer att förbättra kontrollen av bilprovningen och alternativen. Din formulering av Odells religon måste jag låna av dig, helt lysande. Tack för kommentaren, skall göra allt för att hålla samma nivå och fyndighet i framtiden.