fredag, juni 10, 2011

Kommer det lösa problemet?

Per Ankersjö från Centerpartiet meddelar i dag att han vill höja trängselavgiften i Stockholm. Ett tänk som är bra, men kanske inte helt rätt. Känns ändå fräscht att det svårt sargade Centerpartiet adresserar en klimatfråga och återigen försöker sätt lite mer färg på den tidigare så naturgröna fyrklövern. Som ni alla vet är ju Centerpartiets logotype numer bara grön i kanterna, en bra bilden av deras nuvarande engagemang i klimat och miljöfrågan, det är lite grönt i kanterna helt enkelt.


– Det har blivit uppenbart att avgiftsnivåerna är alldeles för låga. Det finns stort utrymme för höjning. Det är svårt att säga exakt belopp, men vissa tider kan det säkert handla om en fördubbling, säger Ankersjö, som dessutom är ordförande i nätverket ”Borgerligt ja till trängselavgifter”. Röster höjs även om att införa en trängselskatt på andra håll i Stockholmsområdet. Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill att Essinge­leden ska avgiftsbeläggas för att minska trängseln.

Om nu detta är den rätta vägen för att dränera den ökande trafikeringen på är jag dock inte helt övertygad om. En höjd avgift, eller införandet av en, är inte en långsiktig eller hållbar startegi för att tunna ur den täta trafiken. Bensinpriset kryper sakta men säkert upp mot 15 koronor litern så varför man sneglar på avgiften för att komma år trafiken är enkelt som en naturlag, nämligen minsta motståndets lag. Centerpartiet har tidigare deklarerat att höjt bensinpris riskerar slå hårt mot barnfamiljer. Finansminister Anders Borg (M) har sagt att det kommer innebära att tusentals förlorar sina arbeten. Men att höja avgifterna är alltså något helt annat.

När det gäller bensinpriset så uttrycker sig Centerpartiet så här fint på sin hemsida. Man har tillsammans med Allians för Sverige anpassat koldioxidskatten i den omfattning och takt som tillsammans med övriga förändringar minskar utsläppen av växthusgaser med 40 procent till 2020, jämfört med 1990. Det riktigt intressanta i sammanhanget är att partiets skattepolitiska arbetsgrupp föreslår en höjning av koldioxidskatten med 36 öre per kilo koldioxid. Det innebär en höjning av bensinpriset i konsumentled med inte mindre än 105 öre per liter.

Om Centerpartiet kommer göra verklighet av sina ambitioner tvivlar jag på. Tiden då deras reformer var till för att driva på utveckling för en grön omställning är sedan länge förbi. Nu följer man istället principen som gäller för Centerpartiets logotype, man gör så att det blir lite grönt i kanterna helt enkelt. Jag tycker att Socialdemokraternas Tommy Waidelich kommentar kring Stockholmstrafiken slår huvudet på spiken. – Jag refererade till DN:s artikel – vägarna är verkligen igenproppade. Det krävs alternativ. Tunnelbanan är det effektivaste sättet att avlasta – och jag vill att regeringen bidrar till investeringar i tunnelbanan, säger han. Något som Ankersjös Centerparti eller eller hans nätverk ”Borgerligt ja till trängselavgifter” aldrig kommer att verka för.

Gammelmedia på detta:


DN / SvD / Aftonbladet / SvD2 / DN2 /

Nymedia på detta:
Viekens blog / Peter Lindén / Edvin Ala(m) / Snusidal Socken veckoblad / Tokmoderaten /

Krassman / In Your Face

1 kommentar:

Cosmoskitten sa...

Att införa trängselskatter på fler ställen är en mycket bra lösning enligt det lilla jag läst inom transportekonomi.

Dyr infrastruktur i form av vägar fungerar helt inte när det är "rusningstrafik".

Enligt min ovetenskapliga undersökning av de jag känner, så jobbar de flesta hellre, än sitter i en bilkö.

Den samhällsekonomiska kostnaden för en person som under en vecka sitter 1 timme i bilköer är alltså högre än vad hans timlönekostnad är!

På förekommen anledning: Om man inte skiljer tillräckligt i avgift mellan hög och lågbelastad tid, så får man inte avsedd effekt.

Det är som att ge bilister 10 kr i fortkörningsböter, och sedan hävda att fortkörningsböter inte fungerar.

Att minska koldioxidutsläpp bör hanteras genom koldioxidskatt, inte via trängselavgifter. En elbil kör i rusningstrafik är trots allt också i vägen.