Supervalåret har just börjat och de politiska partierna
planerar som bäst sina kampanjer och reklaminsatser som skall föra ut deras
budskap och vallöften. Några som redan inlett valåret genom att politisera sin
egen reklam är två privata banker/försäkringsbolag som vill att mottagaren skall
reflektera över deras sociala ansvarstagande. De jag noterat så här långt är
Skandia och Swedbank.
Skandia vill att du skall bidra med ditt engagemang, dina
idéer och ditt sparande för att motverka ungas utanförskap i alla Sveriges
kommuner. Skandias uppdrag är enligt de själva att hjälpa kommuner göra sin
bästa investering.
Swedbank berättar om sitt projekt ”Unga Jobb” som påbörjades
2009. Projektet är ett initiativ för att motverka ungdomsarbetslösheten i
landet. Hittills har Unga Jobb lett till närmare 5000 nya praktikplatser och nu
siktar man på ännu fler.
Initiativen i sig kan vara bra, men det finns något i
bakgrunden av detta som stör mig. De båda exemplen visar tydligt ansvaret för
utanförskapet och ungdomsarbetslösheten inte tas eller prioriteras av ansvariga
politiker. Nu är det alltså upp till privata aktörer som Swedbank, Skandia och deras
kunder att motverka utanförskapet och ungdomsarbetslösheten.
Tänk om alla företag tog detta ansvar över vårt samhälle
genom sina kunder och tänk om alla privata företag inom skola och vård tog
samma ansvar. I framtiden kanske vi på valdagen skall rösta på det företag som
tar störst socialt ansvar, istället för att lägga rösten på ett politiskt
parti. Jag vet inte vad ni tycker, men jag föredrar att de politiska partierna
och fram för allt den sittande regeringen tar det ansvaret.
Kristian Krassman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar