onsdag, september 23, 2009

Jag tycker oxå gratis är godast, men

Det är många fester som kandiderar till att bli kallade "årets fest", men priset måste oavkortat gå till festfixaren Micael Bindefeld som bjöd in 140 gäster till sin 50-årsfest på Mallorca. Störst rubriker gav att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, integrationsminister Nyamko Sabuni och Mona Sahlin medverkade, mitt under den heta valrörelsen till kyrkovalet. Men nu skall kalaset betalas. Mona Sahlin och Adelson Liljeroth väljer att visa god smak och betala kalaset själva, men Nyamko Sabuni väljer istället att bli bjuden. - Jag har inte för vana att betala när jag går på kalas hos vänner, säger Nyamko Sabuni till X-pressen. En formulering som jag själv gärna använder, men dock så måste det ändå finnas proportioner kopplade till denna princip.

Hon skulle även kunna säga att - Gratis är godast, eller varför inte säga att - Jag hade köpt en sådan dyr present så Micael för betala tårtan, hotellet och flyget själv. Alla tre tycker jag i alla fall visar på en snål och något olämplig inställning från Sabuni. Jag tror inte att vi läst den sista rubriken från den här festen
ännu. Vi kan snart få läsa menyn, drinklistor och vilken underhållning som bjöds. Sist kommer notan av kalaset att publiceras och då kommer säkert ljuset riktas mot Nyamko Sabuni igen. Vilket hons säkert hade sluppit om hon hade varit lite storsint och ödmjuk och betalat sin egen medverkan på detta flådiga kalas. Men inte hon inte, hon brukar nämligen inte betala för att gå på kalas hos sina vänner. Jag vet i alla fall vad jag hade gjort om jag var statsråd, tjänade 97 000 kronor i månaden och blev bjuden på lyxkalads av någon av mina vänner. Jag hade betalat min del själv, om det gick alltså.

Gammelmedia på detta:
SvD, Aftonbladet


Nymedia på detta:
Jan Rume, Medborgarperspektiv

Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men för H-VETE!!Hon är ju BJUDEN på en fest, där resa och boende så att säga ingår i paketet! Inte sjutton skulle väl du be att få betala för bussresan om en bekant ordnat sådan vid sitt kalas??
Lite perspektiv, tack!!

Krassman sa...

@Anonym
Men för H-VETE!! Vissa hade i alla fall möjlighet och den goda smaken att betala för sig. Trots att resa och boende "så att säga" ingick i paketet. Det var inte heller någon bussresa som jag själv var med på, som en av mina väner som jag känt i fem år bjudit mig på. Lite perspektiv själv, tack.

Mr M sa...

Tja! Är det gratis så är det. Mona Sahlin trodde däremot att parkeringsböter är gratis. Vad det inte 98 hon drog på sig? Och jag vet inte hur många som gick till inkasso?

Anonym sa...

I såssse sverige betalar vi för oss här sköter vi oss själva och ta reda på vår egen skit. vi vill ju inte stå i skuld till nån eller be om allmosor eller bli bjudna av nån kändis som drar av det hela som representation på sitt företag. Vet hut.