måndag, september 28, 2009

Sorteringsskola = Ökat utanförskap

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) backar nu från sitt tidigare förslag att elever som har underkänt i engelska eller matematik skall ha möjlighet att gå ett yrkesförberedande program. Från och med hösten 2011 skall alla elever som vill gå på ett yrkesprogram ha godkänt i engelska, matematik och svenska, samt ytterligare fem ämnen, anser Björklund. Hans motivering till detta är att så många som möjligt ska fullfölja sin utbildning. - Ställer vi för låga krav är risken alldeles för stor att de som kommer in inte klarar av det och hoppar av, säger Björklund till DN. En intressant tanke, men om har han rätt i sitt antagande eller vilka effekter detta kommer få är långt från bevisat.


Hittade en hel del intressant på Skolverkets hemsida när det gäller detta med antalet som fullföljer sina utbildningar, eller får slutbetyg. Hösten 2005 började nästan 121 000 ungdomar gymnasieskolan. 83 200 av dem fick slutbetyg när de gick ut gymnasieskolan våren 2008. Det innebär att 69 procent av eleverna fick slutbetyg. Jämfört med kullen före är detta en förbättring med 0,5 procentenheter. Siffran förbättras dock något om vi istället tittar på hur många som fått slutbetyg efter fyra år. Då är det 76 procent av alla elever som få slutbetyg. Det är stor skillnad mellan olika utbildningar. Störst andel elever får slutbetyg efter tre års studier är naturvetenskap (83 %), bygg (81 %), samhällsvetenskap (79 %) och hantverk (78 %). Bland de utbildningar där minst andel elever får slutbetyg finns barn och fritid (68 %), hotell och restaurang (69 %), el (69 %) och omvårdnad (69 %). En tydligt fallande skala skulle jag vilja säga.

Björklund motiv är att fler skall full följa sin utbildning, men är det då att man inte har godkänt i kärnämnen som gör att man inte fullföljer sin utbildning blir ju min fråga, eller är det så att det finns andra orsaker. Statistiken som visar att en fjärdedel i varje årgång lämnar gymnasieskolan utan slutbetyg tycker jag visar en större bild än den som Jan Björklund från Folkpartiet Liberalerna vill se. Att närmare 24% av eleverna som börjar gymnasieskolan inte slutför den är en problematik som man knappast löser genom att minska antalet elever som inte har godkänt i kärnämnena. Ser man till just exemplet att det är 17% som läser naturvetenskap som inte har slutbetyg efter fyra år så inser man att betygen från årskurs nio inte är problemet till att man väljer att inte slutföra sin utbildning.

Dessutom så har inget meddelats ännu när det gäller PRIV-platser eller IV-programmet, men mer väntas under dagen. Det är nämligen upp till varje gymnasieorganisation att vid intagningen avgöra hur många elever man skall ta in, som inte har godkänt i ett eller flera kärnämnen. Om inte denna möjlighet tas bort så är det alltså upp till varje den egna gymnasieskolan att fatta beslut. Jan Björklund är ute efter att få införa en sorteringsskola som snabbt som möjligt. De som redan möjligheter och resurser har skall mer ges, de övriga gör sig icke besvär. Effekten vi kommer att se är att färre elever blir behöriga till ett yrkesprogram, unga människor som kommer ges sämre förutsättningar på en allt mer krävande arbetsmarknad. Helvändningen från Björklund riktar även ljuset och kraven mot förskolan och grundskolan, där förutsättningarna för betygen sätts. Han gör det dessutom i en tid då kommunerna tvingas spara totalt en miljard på skolan, samtidigt som den borgerliga regeringen han själv sitter i planerar nya skattesänkningar på 10 miljarder.

Gammelmedia på detta:
DN, SvD, Aftonbladet, X-pressen

Nymedia på detta:
Peter Andersson, awickedone, Easystep, Matematik Hjälp, Alexandra, Christermagister, Enligt Ellen, Dackefejden, Annas Rosblogg

Krassman, In Your Face

7 kommentarer:

frasse sa...

ner vi i vesterpartiet tar makten.
o ska vi se te att bettygen som er oretvissa avskafas och tas bårt.
fö bettyg er jete oretvissa och jobiga okh joba er orettvisst me.
/vensterpartisten

Anonym sa...

Björklund tycker egentligen som du. Med för det ser illa ut, och det har ett för högt politiskt pris, att bildligt talat, vara av åsikten: "Det kvittar om arbetarungarna kan läsa och skriva". Därför måste han göra som han gör.

Du med politik, hur kommer det sig att du inte fattar detta?

Om sossarna vill göra något åt problemet, kan dom backa upp Björklund, och ge honom täckning i hans tidigare förslag. Med det kommer dom inte att göra, för dom skiter i resultaten i skolan. Av ideologiska skäl vill dom istället dra ner alla till samma låga nivå.

Anonym sa...

Vad många inte heller känner till är att de teoretiska kraven i skolämnena matematik och engelska har höjts under de senaste 20 åren.De som är presterar dåligt i skolan som tonåringar brukar med ökad ålder och mognad prestera bättre.Men i Jan Björklunds värld är tonåringar som presterar sämre på grund mindre mognad dömda för evigt att hamna utanför systemet.
/Mikael i götet

Krassman sa...

@Anonym
Att jag inte "fattar" detta beror nog på att verkligheten inte överesstämmer med den analysen som Jan Björklund och du gör. Vad får närmare 20% av de som valt att läsa natur att hoppa av?

Att tro att kraven kommer att minska på de som skall ut på en framtida arbetsmarknad är bara naivt. De elever som nu lämnar gymnasiet kommer med all säkerhet att "byta" karriär fem gånger, och att du sätta upp hinder för att studera på grund av att man inte fått godkänt i kärnämnena är fel. Det finns ju inte ens en koppling mellan betygskriterierna inom grundskolan och gymnasieskolans utbildningar. Se till att så många som möjligt får läsa och har möjlighet att fortsätta att studera senare i livet. Kunskap skall premieras, inte begränsas. Varför fattar inte du det?

Som vanligt är den neoliberala tendensen inom politiken som gör sig gällande. De mindre belevade drabbar bara systemet och gör att det kostar pengar. Se bara på Centerpartiet och deras sätt att se på de unga på arbetsmarknaden. Eller CUF.s analys av att man inte skall handikappanpassa studentlägenheter eftersom det är dyrt. Att peka ut en grupp och gröntmyndigt förklara att de själva måste förstå att de inte kan ha samma förmåner eller rättigheter som andra, eftersom de är sämre, yngre eller dummare.

@Mikael
Helt rätt Mikael, bra poängterat. Systemet är till för de som redan har möjligheterna och resurserna. Att systemet inte skall inte vara till för alla är uppenbart.

Anonym sa...

Varför är det ingen politiker (högt upp) som högt och tydligt ger en annan bild än Björklunds bild av skolan? Det vore så enkelt att visa att de egentliga problemen är på grund av minskad lärartäthet sen början av 90-talet, att friskolorna försämrat för de kommunala skolorna osv.

JudaZ sa...

Anonym - "Vad många inte heller känner till är att de teoretiska kraven i skolämnena matematik och engelska har höjts under de senaste 20 åren" ... rent skit snack ... det är tvärtom .. Kraven på utbildningarna har sänkts rejält. Ser man på utbildningar i övrigt så är komvux ett lysande exmepel på hur uselt läget är . Kravet för att få ett MvG är patetiskt..jag fick det i nästan alla ämnen utan att ens öppna boken...sedan nör du börjar lsa på högskola, då inser du att man hoppat över allt som är viktigt..lärt ut det som är simpelt för att få upp betygen...men kunskapen den har man struntat i ... man mäerker ju rätt fort att samma sak gäller för låg, mellan och högstadie. Betygskraven på högstadiet idag är ju skrattretande enkla om man jämför med kraven för 15 - 20 år sedan när jag själv gick i högstadiet. Visar man sina gamla t.ex. matteböäcker för en elev av idag fattar de ingenting! Graderingen Matematik A - E har ju till och med gjorts om så att alal viktiga saker..det har man flyttat till Matematik C. Matte A lär ut addition och subtraktion och en snudd av bråkräkning. Riktig tigonometri läser man långt senare... och därför läser många elever det inte alls. Skrämmande. Det du säger stämmer inte alls. Skolan idag är fördummande...och det är inget man vänder på 3 år.

Thomas E sa...

Innan kommunaliseringen (S) och friskolereformen (M)(C)(Fp)(Kd) så var den svenska flumskolan en av de bästa i världen. Eftersom alla de stora partierna är medskyldiga till att det gått åt helvete så kan de inte göra något vettigt för att fixa skolan, det skulle innebära att man erkände att man gjort katastrofala misstag.