tisdag, november 21, 2006

Lurad som en S-väljare av reklamen

Vi blir alla utsatta för att välja/luras att köpa en tjänst eller produkt konstant i detta überkonsumtionssamhälle. Själv är jag en sucker för reklam, kanske inte att jag faller för det dom säljer utan mer deras säljande sätt. Detta tar sig uttryck som att lägga in en punch line från en Peugeot reklam under ett samtal eller sjunger om Merci, denna överbanala reklamlåt när jag står och väntar på blå linjen.

Under gårdagen blev jag fet lurad av reklamen på tunnelbanan. Det är än så länge telefonförbud* i första och sista vagnen på tågen så passar jag mig noga och kolla om det gäller min vagn. Kan ha att göra med att jag nästan fick ett bett av en äppeltant** en gång.

Sitter på sedvanligt manér i telefon när jag får se varningsskylten med texten ”Prata lägre”. Får en klump i halsen och det knyter sig i magen, jag blir helt tyst. Tittar närmare på skylten och ser att det är reklam för Glocalnet och deras nya mobil abonnemang, mycket bra maskerad i färg och form.

Får mig att tänka på de "nya" Moderaterna och deras reklamkampanj under valet. Där de var det nya arbetarpartiet och sättet de kopierade Sossarnas affischer med budskap och bild om att alla skall med. De lyckades lura 8% av våra väljare från 2002 men att döma av hur det låter så här två månader+moms efter valdagen så kommer dom knappast lyckas igen.


Krassman, In Your Face

* Slopas eftersom det påverkar borgerlig way of überkonsumtion.
** Liten grå tant med röd hatt, knappt tre äpplen hög.

2 kommentarer:

Claes Nordmark sa...

Äppeltanten kanske nästan bet dig för att du inte talar i telefon...du gastar i telefon! ;-)

Anonym sa...

Det finns de som tröstäter Kristian, du tröstpratar..