fredag, oktober 07, 2011

Nobelpris i jämställdhet?

Jag har ännu inte fått något svar på mitt mail till Nobelstiftelsen, men jag håller tummarna för att dom tar mina frågor på allvar. Hur dom själva ser på sin roll och vilken insats dom kan göra för att öka jämställdheten mellan könen inom forskningen är tveklöst något som alla bör tjäna på. I dag har jag en artikel publicerad i NT på ämnet, länk till artikeln hittar ni här, och nedan i sin helhet.

--------------------------------------------------------------------------

Inte vet jag om det inte finns prominenta kvinnliga forskare där de fem Nobelkommittéerna dammsuger efter olika genombrott och skapande av nya teorier, men jag tror det.För mig är det uppenbart att den balans som råder inom forskarvärlden inte är den mest jämställda, men det är naturligtvis inte Nobelkommittéernas fel. Men som några av de mest tongivande organisationerna på området tycker jag att man har ett ansvar att ta frågan om kvinnors roll och plats inom forskningen på allvar.

Årets presentationer av pristagare pågår. Alla pris inom forskningens område har presenterats. Sju män har fått pris. Ingen kvinna. Jag har läst mig till att det är sjutton kvinnor som tilldelats Nobelpris i någon av disciplinerna som är kopplade till forskning, freds- och litteraturprisen exkluderade. Jag kommer själv att skriva till Nobelstiftelsen om detta och ställa frågan om stiftelsens syn på jämställdheten inom forskningen och stiftelsens eget ansvar.

Det skall bli intressant att se om stiftelsen anser att den har ett ansvar att lyfta genusaspekten inom forskningen, eller om stiftelsen bara accepterar den rådande situationen och bekräftar bilden av den främsta av forskare: en man i övre medelåldern omgiven av män, med kanske en och annan kvinna som kollega, närmare sjutton stycken från 1901 för att vara exakt.

Tiden då företag och organisationer bara stod för en produkt eller en åsikt är passerad. Dagens företag och organisationer som vinner marknad tar ansvar och ser till helheten. De visar att produkter och tjänster har innehåll och värden. De tar ansvar för sitt bidrag och hur de påverkar samhället genom sitt agerande. Naturligtvis bärs ansvaret när det gäller jämställdheten inom forskningen av många, men alla parter måste ta sitt.

Jag anser att Nobelkommittéerna är några av forskningens starkare och mer tongivande parter. Jag tror att kommittéerna har allt att tjäna på att lyfta frågan om jämställdhet inom forskningen, och visa omvärlden att en forskares resultat och framsteg inte avgörs av kön. Bilden som visas i dag, av dagens pristagare, är att forskning till merparten utförs av män och att de som gör det omöjliga möjligt är män.

Jag tror vi alla vet att så inte är fallet. Trots detta så är det den rådande bilden, och det skall bli intressant att se vad Nobelstiftelsen svarar på frågan.

Kristian Krassman S

Gammelmedia på detta:

DN / Aftonbladet / Expressen / DN2 / DN3 / SvD


Nymedia på detta:
Svensson / Kommunisternas blogg / Nemokrati / Kulturbloggen / Gammalt genus /

2 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud snacka om PK snack och sexism.
Insatser och resultat är det som ska få pris inte kön. Måste man leta under varje tuva och sten för att hitta kvinnor så har de inte gjort någon betydande insats.
Sen så speglar dagens priser gårdagens verklighet.
När nu kvinnor utgör 70% av studerande på universitet och högskolor för att det västerländska samhället behandlar pojkar som skit så kommer det bli en högre andel kvinnliga pristagare i framtiden.

Krassman sa...

@Anonym
Herregud snacka om okunskap och bristande analytisk förmåga. Vilket ansvar har företag och organisationer egentligen, tror du på fullaste allvar att dom bara levererar en objektiv bild av verkligheten?

Om nu dagens priser speglar gårdagens verklighet, tycker du då det är för mycket begärt att dom skall acceptera att omvärlden förändrats och förändra sin syn på den samma, eller är det något som man bara skall kräva av politiska partier kanske?

Det där med att 70% av studerande på universitet och högskolor återspeglas verkligen inte på deras dagliga inflytande runt om på lärosätena i Sverige kan jag lova dig, man kan ju bara undra varför.

Behandlar verkligen vårt samhälle pojkar som skit så berätta vart och hur så skall jag personligen göra det jag kan för att jämlikheten mellan könen på det området skall öka, och då inte sagt att alla skall behandlas som skit. Jag är villig att fortsätta kämpa för att alla skall behandlas lika oavsett kön, frågan är dock vad du är villig att göra förutom att bara gnälla på mig som faktisk gör något.

MVH
In Your Face