söndag, augusti 26, 2007

På västfronten intet nytt

Psykologiprofessorn Drew Westen har lanserat en bok som nu spås förändra alla valkampanjer framöver. Drew skriver om att den rationella väljaren inte finns. Han slår fast att i politik är känslor viktigare än förnuft. Tron på den rationellt handlande människan i vår upplysningstid har länge dominerat samhällsvetenskaper som ekonomi och statsvetenskap, men men. Enligt Drew är det i mycket högre grad känslorna än förnuftet som styr när människor bildar sig politiska uppfattningar.

Ny tankar, nja jag vet inte.......

Jag ger Drew rätt i sin analys, men det känns inte som att detta är någon nyhet. Tron att man kan vinna ett val på plånboksfrågor eller en sakfråga har aldrig funnits i mitt politiska arbete. För mig är det självklart att människor röstar med magkänslan och vi som företrädare måste kunna förmedla en känsla i vår politik för att lyckas. Vi måste även klara att vara multikommunikations benägna. Politik är inte svårt, det är vi politiker som gör den svår. Vi får väl se om jag läser The Political Brain och ändrar mig, men så här långt känns det inte som något nytt. Lätt för mig att säga, bara för att jag inte läst statsvetenskap.

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: