tisdag, maj 20, 2008

Gärna Spitfire, men helst en Me 262

Man kan ju inte göra annat än att gratulera Bertil Gerhardt till att kunna förverkliga sin dröm. Nu lyfter han Sveriges enda Spitfire i luften över skåne. Tydligen så finns det 28 flygvärdiga Spirfires kvar i Europa, ett i Frankrike och ett i Sverige. Om man nu skulle få tillfället att köpa en så får man räkna med att kunna hosta upp en miljon pund för en Spitfire. Om jag själv fick välja så skulle jag däremot vilja prova, åka med eller i alla fall sitta i en Messerschmitt Me 262. Kanske inte helt pk att vilja flyga Luftwaffe från andra världskriget, men detta första dugliga jetplan som lanserades är ju bara för häftigt.

Julklappstips till den som verkligen vill göra mig glad

Fredrik Olovsson skriver om en grälsjuk Björklund.

Krassman, In Your Face

2 kommentarer:

Spiff sa...

Omedelbar tinnitus garanteras..

Bertil Gerhard var min lärare på F5, även han en gentleman rätt igenom..

Personlig favorit.. Chance Vought F4U Corsair. Ett par meter motor framför cockpit garanterade att man inte såg var man landade, och den skulle landas på hangarfartyg..

Krassman sa...

Johan: Minns Corsair mycket väl, den karakteristiska knäcken på vingen tyckte jag gav den en riktigt snygg siluett. Men som du säger så var den inte det lättaste att landa med.