fredag, februari 01, 2008

Bra läckor för ett bättre klimat

Det finns två förslag som har läckte ut från klimatberedningen, och som kan bli verklighet redan nästa år. Höjd bensin- och dieselskatt med 70 öre per liter och slopad avdragsrätt för resor till och från jobbet. Statens klimatberedning skall uppnå en bred politisk enighet kring Sveriges klimatpolitik och därför ingår alla riksdagspartier. Klimatberedningen ska presentera sitt åtgärdspaket den 4 mars.

Ni kan sluta skicka uppmaningar att skriva under på bensinupproret nu

Detta läckage visar att klimatberedningen har en hög abitionsnivå när det gäller sina förslag, i alla fall så här långt. Vi kan bara hoppas att förslagen som ligger kan bli verklighet och det senast nästa år. Ett annat förslag är att tunga fordon beläggs med kilometerskatt och att förmånsbeskattningen av tjänstebilar anpassas till hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Det det sista som läckt är alla kommuner ska ha möjlighet att införa trängselskatt, som i Stockholm. Som sagt bra grejer så här långt, men det är mycket detaljer som skall lösas innan det presenteras. Sedan får vi väl se om alla partier ställer upp på förslagen när det väl ska röstas, jag har mina tvivel. I alla fall när det gäller gänget i blå ringhörna.

Krassman, In Your Face

7 kommentarer:

magnus sa...

Hej!

Jag tycker att du bör läsa inlägg av både "BIL Perbo" och av mig.


Jag skrev istället om att klimatberedningen missar det Sverige ständigt missat, nämligen att ge incitament till det bränsle som verkligen är CO2-effektiv, diesel.

Att ställa om till diesel ger för hela fordonsparken många gånger om större CO2-reduktion än etanol ger om man antar de mest optimistiska beräkningar på etanolen!

Anonym sa...

Så man kommer att straffa folk som pendlar till jobbet? Eller se det på detta sätt - skyll dig själv om du inte har jobbet runt knuten? Säkert kommer man i samma andetag att tokhöja kollektivtrafikens taxor. Och lägga ner busslinjer utanför tätorterna.

Anonym sa...

Vi får verkligen hoppas att våra politiker inte genomför det som nu "sipprat" ut. Rent dumheterna, vill jag påstå. Att höja bensinpriset och även bestraffa de som ska till jobbet är ju rena idiotien.
Nu är våra politiker totalt vilseledda och de lyssnar inte på alla de som forskar och som har en helt annan uppfattning.CO2 kan i slutändan bli för lite av och växtligheten kommer att hämmas. Endast ett exempel, men det har uppförstorats och vi måste nu besinna oss. Vi ska nu gå först och det kan straffa sig om vi inte nyktrar till och kräver att vi inte ensam ska svara för utsläppen. Vi måste nu gå varligt fram!

Krassman sa...

Pendlarn: Ja tyvärr så har du rätt. Jag pendlar själv tre timmar om dagen på buss och tunnelbana och nu så höjer den borgerliga majoriteten priset samt att de gjort om från enhetstaxa till zontaxa. Men för mig fungerar det
för att det är bra bussförbindelser.

Du får allvarligt överväga att samåka, åka kollektivt eller köpa en annan bil. Eller gör som jag, åk motorcykel, så mycket det går.

magnus sa...

Krassman: Att höja priset på fordonsbränsle till extremt hög nivå är en dålig politik av många skäl.

Dels har man här inte tagit med i beräkningen att hägre pris inte sänker konsumtionen i motsvarande grad. Bil-soppa är ungefär som bröd.

Detta innebär att prishöjningen söänker bilistens ekonomi. Om bilisten förväntas byta till snålare fordon så ökar efterfrågan på dem och den fattigare bilisten byter inte lika enkelt. En fattig bilist köper snarare en gammal bil som är miljöovänlig i alla avseenden (dvs i avseenden som är säkra, med direkta föroreningar; CO2 som klimatförändrare är inte vetenskapligt säkert, och CO2 som giftigt ämne är mindre farligt än vatten).

Att köpa motorcykel kräver pengar, och det kräver för de flesta att *både* ha bil och motorcykel. Det kräver även en hel del utrustning, att man tar körkort mm. Kort sagt att man är entusiast. (Det är ju även ett fordon som vissa vill förbjuda p g a dess farlighet och dess dyra skador för vården; i synnerhet på vintern är väl detta fordon riskabelt.)

Vidare är de största CO2-utsläppen från fossil förbränning som inte har med fordonstrafik att göra, och IPCC rådde länderna att jämna ut beskattningen mellan olika källor. Eftersom trafiken redan har den högsta beskattningen så innebär IPCC:s råd att trafiken inte ska få lika stor skattehöjning som andra utsläpp. Svenska klimatberedningen föreslag tycks innebära motsatsen.

Att styra över till det effektivare dieselbränslet skulle vidare ge en stor CO2-minkning, men politikerna låter en skattebelastning på dieseln ligga kvar, och andel dieselbilar är minst i Europa i Sverige, och minskade i januari.
Källa: Miljörapporten.

Detta innebär att CO2-utsläppen från svensk trafik är enormt mycket hägre än från övriga europeiska länder. Att man sen 90-talet inte gynnat, utan missgynnat ett bränsle som släpper ut 20-30 procent mindre CO2 har jag alltid kritiserat, men politikerna är totalt dövblinda här, verkar det...

Anonym sa...

oavsett parti är ni alla ute och cyklar, och det i sig är väl miljövänligt. synd för miljön att det är en mental felcykling. för min del skulle det kännas bättre med mental härdsmälta...

dina tre timmar i kollektivtrafiken skulle vara tre timmar i bilen också, krassman. för egen del skulle det ta mig 5 timmar med kollektivtrafik fram och tillbaka till jobbet. 1.5 timmar med bil.

Krassman sa...

Magnus: Höjt pris är ingen garanti men dock så skapar det förutsättningar för det. Det finns ju andra sätt att transportera sig på och även andra bränslen.

Sedan kan jag inte låta bli att nämna ditt "vill man inte kan man alltid vara upptagen med annat" sätt att argumentera. Vissa vill förbjuda motorcyklar, biltrafiken står inte för de största utsläppen och att CO2 som klimatförändrare är inte vetenskapligt säkert. Vilka lösningar har du på klimatproblemet? Att allt skall vara som förr tror jag nämligen inte fungerar.

Självklart skall fossila bränslen ha en högre skatt än dess förnybara alternativ. Jag anser att det som är skadligt för vår miljö skall ha högre skatt än det som är mindre skadligt, delar du inte den tanken Magnus?

Anonym: Att hitta tid för att pendla 5 timmar per dag låter tufft men det är ju uppbart att kollektivtrafiken måste bli bättre, även där du bor. Som jag skrev tidigare, för mig funkar det.