lördag, februari 23, 2008

S+MP modellen får ökat stöd

Stödet för att miljöpartiet ska få regera ihop med socialdemokraterna efter en valseger 2010 ökar kraftigt. DN/Synovate-mätningen visar att det skett stora omkastningar i väljarnas inställning till hur en rödgrön koalitionsregering ska se ut om det blir vänsterseger i nästa val. Miljöpartiets ivriga flirtande med socialdemokraterna har gett positiva resultat, medan vänsterledaren Lars Ohlys tuffa inställning straffar sig.

Alla rosor är röda och gröna, kanske en ny regeringen blir det oxå?

Sedan den förra mätningen på detta område har mycket hänt med siffrorna. Då var skepsisen stor mot en koalitionsregering mellan socialdemokraterna och miljöpartiet.51 procent emot och endast 32 procent för. I dag är siffrorna omkastade - 52 procent är för och 35 procent emot. En röd-grön regering verkar alltså tilltala fler och fler.

Krassman, In Your Face

5 kommentarer:

Göran Pettersson sa...

Vilket av alternativen förordar du vid en eventuell "vänstermajoritet" efter nästa val?
Socialdemokratisk minoritetsregering, s+mp, s+v eller s+v+mp?

Krassman sa...

Göran: Gällande den blivande vänstermajoriten så vill jag helst se en Socialdemokratisk majoritetsregering, det alternativet hade du inte med men du får nog börja tänka i dom banorna oxå. Annars så tycker jag linje fyra låter bra.

Har du något svar klart på min replik som var i NT igår eller har du gett upp i den frågan?

Göran Pettersson sa...

Jag hade tänkt att bespara dig repliken, men eftersom du ber så vackert om det så får jag väl skriva en :-)

Mvh!
Göran

Anonym sa...

v och/eller mp gör att jag aldrig vågar rösta på s!
Just nu ser mitt val ut så här: om det är tydligt att det blir regeringsskifte eller om regeringspartierna går mot en säker seger kommer jag att rösta på sd i annat fall på något alliansparti.

Krassman sa...

Göran: Tack för det, det skall bli mig ett rent nöje att läsa din nästa Fantasy beskrivning av kärnkraften och er energipolitik.

Anonym: Vad röstade du på i valet 2006? Jag gissar att du röstade på den borgerliga alliansen men känner dig besviken. Dock kommer en eventuell röst på SD inte att göra att du blir med tillfreds med politiken för det, sorry.