måndag, augusti 25, 2008

När kommer skatteavdraget?

När kommer vi få se rutan på deklarationen som man gör sina avdrag i när man gått till ett privat sjukhus som inte alls finnansieras via skatten? Den rutankanske inte är så långt borta egentligen. Reformer för de som redan har det bäst har vi ju redan fått bevittnat och snart så kanske den goda smaken att välja privatskola och vård premieras med ytterligare sänkt skatt från den borgerliga regeringen. När man läser vad Birgitta Rydberg säger till DN så har vi säkerligen kommit ett steg närmare avdraget. - Stockholmarna ska inte behöva betala två gånger för vård, först via landstingsskatten och sedan via en privat försäkring. Då är vi inne på en farlig väg, säger landstingsrådet Birgitta Rydberg (fp).

Birgitta kanske är genuint orolig över utvecklingen som det privata barnsjukhuset Martina leder men jag tror att hon och hennes borgerliga vänners ideologiska kompass kommer att bevisa motsatsen. Snart kan vi säkert se motionerna i riksdagen under AMT (allmänna motionstiden) att privatpersoner som väljer vård eller skola som inte finansieras via skatten skall få göra avdrag för sina utlägg. Eller så är det bara jag som läst för mycket konspirationeteorier, vi får väl se.

Tant från Solna har tidigare bloggat om rikemanssjukhuset Martina.

Krassman, In Your Face

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ful är du, men mig skrämmer du inte!

Krassman sa...

Anonym: Det var skönt att höra, jag vill ju inte att du skall gå om kring och vara rädd för lilla mig. Du verkar ju vara rädd för allt annat, till och med att visa ditt lilla namn.

Anonym sa...

Eftersom vi får så förbaskat lite för den hutlösa skatten vi betalar, blir det här följden!
När skall såssar begripa att verkligheten kommer att tränga sig på, förr eller senare..

Anonym sa...

Han skrämmer ingen, trots fåfänga försök med "tribal" på armarna. Snarare en "kompensation" för osäkerheten än dålig smak..
Eller alla brudar han inte fick ligga med på SSU-lägren (Var dom med Nuder, eller?!)

Krassman sa...

Anonym 20:51: Så du tycker att barnsjukvården i Sverige är dåleg eller menar du generellt? Om skatterna är ditt problem så får du väl se till att "dina" politiker sänker skatten då, så får vi se hur mycket mer du får i plånboken när du måste betala allt med dina egna slantar.
Anonym 20:55: Om du tycker jag visar osäkerhet i det jag skriver så får du nog ta och utveckla dig lite mer i text, om du nu klarar det.

Anonym sa...

Jag tycker absolut att barnsjukvården, och den mesta övriga vården med, inte lever upp till all skatt vi betalar.
Eller vad tycker du om att spendera timmar mitt i natten, i väntan på att få öronen på gråtande barn kollade? TIMMAR..

Krassman sa...

Anonym: Har själv ett öronbarn och haft spruckna trumhinnor att hantera. Nu är hon opererad och har inte längre några problem. Om du vill att jag skall berätta vad det kostade oss att få all den hjälp vi fått med att göra hennes liv bättre så kan jag inte berätta mycket, det har nämligen inte kostat något.

Att sedan behöva vänta vid akuta fall är förjävligt, det håller jag med dig om. Men den Svenska sjukvården är så mycket mer än det och faktum är ju att inte ens Martina kunde garantera att man skulle få hjälp direkt. Det kan nämligen ingen, oavsett driftsform och vem som betalar. Du vet väl att sjukvården i USA är mycket dyrare, eftersom man har det försäkringssystemet som man nu infört i Sverige med Skandia och Martina.