tisdag, april 01, 2008

En idrottare som tar ställning

Indiens lagkapten i fotboll, Bhaichung Bhutia, vägrar att bära OS-facklan i protest mot Kinas agerande i Tibet. Han har informerat Indiens olympiska kommitté att han inte tänker ställa upp i fackelstafetten i New Delhi den 17 april.- Jag sympatiserar med den tibetanska saken. Det här är mitt sätt att stå bakom folket i Tibet och deras kamp, säger Bhutia.- Det som händer i Tibet är inte rätt och det här är mitt sätt att visa solidaritet.

En kille som vågar ta ställning, även om han är med i en OS-trupp

Bra gjort Bhutia och jag tycker detta bara visar att alla bär ett ansvar och bör ställa sig frågan om att visa solidaritet med Kinas och Tibets förtryckta folk. Som jag skrivit tidigare, varje enskilld människa har ett ansvar. Ett ansvar att tänka tanken. Oavsett om man heter Holm och hoppar höjd eller om man heter Krassman och jobbar i Riksdagen. Vi behöver och skall inte ställa kraven att våra idrottare att göra si eller så, de kraven kan de ställa på sig själva. Precis som Bhaichung Bhutia gjort.
Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vansinne.

Man kan gärna stå för att man vill ha demokrati i Kina, icke-censur och stopp för användning av tortyr och dödsstraff.

Men att stå upp för att våldsamma separatister ska få skapa en nation av något som aldrig varit det - det verkar helt absurdt. Och nej, jag pratar inte om ETA - jag pratar om Tibet.

Hur kan man ställa sig på tibetanernas sida i den här frågan? De lynchar folk på gatorna och beter sig som svin. Men hur många de än dödar så är det tydligen Kinas fel. Mycket underligt.

Anonym sa...

Fråga själv innan du tar ställning: Hur mycket vet du om Tibet? Hur mycket vet du om Kina? Hur mycket info. har du fått via media och hur mycket har du sett själv? Länken nedan är endast för din info. http://www.youtube.com/watch?v=uSQnK5FcKas

Krassman sa...

Anonyma: Hur mycket jag vet om Kina, tillräckligt för att veta vad ett förtryck av ett eget folk är, oavsett Tibet eller inte. Get real.....

Anonym sa...

Oavsett huruvida tibetaner är förtryckta eller ej så är det en självständig nation med all rätt att existera som suverän nationalstat. Men när det gäller den andra frågan som Krassman argumenterar för så måste jag säga att jag håller med, det är upp till varje idrotssman/kvinna att själv ta ställning. Dock drar jag inte samma slutsats som K. och anser att de bör ställa upp, för olympiska spelens skull. Äran att representera sitt land torde gå högre än viljan att manifestera mot Kina. Holm hoppar väl höjd för sig själv och Sverige, inte mot Kina? Hur som helst så bör båda ställningstagandena accepteras.