fredag, april 04, 2008

Helt rätt av vårdförbundet att varsla

Vårdförbundet hotar med att ta ut 3 500 medlemmar i konflikt om två veckor i missnöje med de lokala arbetsgivarnas lönesättning. Vi gör det för att vi ser att det i dagsläget inte är framgångsrikt att fortsätta förhandla. Vi har inte kommit överens om hur vi på ett bra sätt ska åstadkomma en värdeförflyttning för våra medlemmar, säger Vårdförbundets ordförande Anna Karin Eklund. – All verksamhet som Vårdförbundets medlemmar finns inom, alltifrån laboratorieverksamhet till vårdavdelningar och vårdcentraler kommer att ingå, säger Eklund.
Helt rätt Anna Karin, ni är värda mycket mer

Jag står helt och hållet bakom vårdförbundet i detta. När jag tidigare så på nyheterna och deras kartläggning om lönesättningen inom sjukvården så blev jag faktiskt chockad över hur dålig löneutveckling vården gett dess anställda. Lägg då till att alla politiker vet att dessa yrken måste få en höjd status och förbättrade villkor för att vi inte skall drabbas av en enorm vårdkris i framtiden. Trots detta så fattas inte de nödvändiga besluten lokalt som behövs. Jag var på Norrtälje sjukhus med min dotter igår och hon fick sina öron opererade. Den service, och dessa fantastiska läkare, sjuksköterskor och undersköterskor är värda lång mycket bättre än det som är idag. Olle, Margot och alla ni andra är värda bättre, gör det ni måste.

Krassman, In Your Face

7 kommentarer:

Spiff sa...

Exakt vad står du bakom?

Att folk i Sverige inte får behålla sina pengar efter all skatt är dragen? Att utbildning inte lönar sig? Att allt kostar så enormt mycket pga alla skatter, avgifter och momsen..

Mer över i plånboken bara?

Krassman sa...

Johan: Om du inte förstod inlägget och formulerinen att jag står bakom vårdförbundet så vet jag inte om jag skall besvara din fråga heller,du kanske ändå inte förstår mitt svar.

Att matpriserna har ökat med 6% trots att den borgreliga regeringen sänkt skatten. Att räntorna på lånen gått upp trots att den borgeliga regeringen sänkt fastightesskatten. Att jag fått en ny skatt på trafikförsäkringen och att bensinskatten höjts trots att borgarna skullle sänka bensinskatten, nej du Johan det får jag inte heller ihop....jag har nämligen inte fått mer över i plånboken trots alla skattesänkningar.

Spiff sa...

Precis!

Sänk skatterna NU!

Ingen moms på mat som i Storbritannien! Alla måste ju trots allt äta.

Äntligen är den galet sjuka fastighetsskatten borta. Alla måste ju faktiskt bo någonstans, och har ju redan betalat bostaden med skattade pengar..

Trafikskatten är nu bara omlagd så att brukarna får betala vad det faktiskt kostar istället för via skattsedeln, det är som det skall vara.

Bensinskatten är en grön skatteväxling som jag faktiskt kan ställa upp på, trots att jag tycker den borde sänkas till normal europeisk nivå (precis som jag tycker om alla dom andra, riktigt vansinniga skatterna borde)!

Räntan bestäms tack och lov inte av politiker längre, men påverkas av deras beslut, främst på längre sikt..

Men exakt vad är det du står bakom med vårdförbundet? Att man inte kan leva på sin lön? Varför höjde nu inte s lönen under sina 80 år vid makten? Ingen stoppade er.. (Både du och jag vet att det inte fungerar så..)

Krassman sa...

Johan: Fastighetskatten är inte borta, som du vet. Ditt påstående om skatten på trafikförsäkringen är lite spännande.

Vilken sänkning är det som andra fått som inte bilägare fått för att kompensera det som du kallar trafikskatt. Vi betalar ju alla fortfarande fordonsskatt oxå. Menar du att all dessa pengar går till vägverket eller?

Riksbanken hänvisade sin tidiagre höjninga av reporäntan till den stigande inflationen som var en följd av regerinens kraftiga skattesänkningar. Sedan när det gäller relationen mellan arbetsmarknadens parter så trodde jag inte att jag skuell behöva ge dig en grund kurs i hur det fungerar men det är faktiskt inte politiker som förhandlar löner. Det gör arbetsgivare och arbetstagare. Det kanske finns länder där politiker kan bara trycka på knappen och bestämma över staliga och kommunala löner men det har knappast varit fallet i Sverige, inte på de senaste 2000 åren i alla fall.

Spiff sa...

Måste vi tjafsa om petitesser och ordvrängningar istället för ideer?

Trafikskatt/bilskatt/vägskatt? Vem bryr sig annat än om totalen?! Den huvudsakliga principen bör vara att brukaren betalar vad det kostar! Det är trots allt frivilligt att ha bil..

Nej fastighetsskatten är "kvar" men i en OK version. Den gamla var pervers! Sen tycker jag att alla borde få ha ett hus utan att betala, man måste ju bo! Men sommarstuga får kosta. Däremot borde det ligga på ett lokalt plan. T.ex. kommunen där huset ligger som har dom verkliga kostnaderna med sopor och VA. Dessutom blir det då en balans eftersom den kommun som blir girig förlorar nya stugägare till förmån för en humant beskattande grannkommun..

Och när det gäller kopplingen mellan ränta och skatter borde ju hela världen ha skyhöga räntor redan eftersom precis ALLA andra redan betalar betydligt lägre skatter redan?! Men det har dom ju inte..
Kom igen! Det blir bara löjligt..

Krassman sa...

Johan: Nej du har rätt, vi är inte SÅ kontruktiva. Jag gillar att provosera och du verkar vara av samma typ.

Jag tyckte oxå att den tidigare fastighetsskatten slog väldigt hårt mot vissa, men att det skall vara samma skatt på slott och koja tycker jag är fel. Att en villa för 26 miljoner i skärgården och en för 800 tusen i ett sommarstugeområde skall betala samma skatt är ju skrattretande, och orättvist. Måste dock säga att din analys av räntorna och skatterna i övriga världen inte är helt klockren, det är svårt att bara jämföra och applicera andra länders struktur och system och tro att det skulle fungera. Det måste även du erkännna att om vi sänkte skatterna till USA nivå i Sverige så skulle ju inte räntan bli lika som i USA. Lite krångligare än så är det, tror jag i alla fall. Jag har inte läst nationalekonomi men lite har jag snappat upp i alla fall.

Okej Johan, nu tar vi nya friska tag i debatten. Lite konstruktiva tag alltså....

Anonym sa...

Kul debatt ni har haft grabbar :)
Ville bara säga att jag håller med Krassman´s uppbackning av vårdförbundet. Det ska löna sig att utbilda sig, det ska synas i lönekuvertet att man har hög kompetens och ett stort ansvar!!
Vi får väl se hur bra det kommer gå för våra arbetsgivare när (jag säger NÄR, för den här gången ger vi oss inte!)strejken kommer igång och vi syrror "försvinner". Då kanske de på allvar märker att det vi gör varje dag har stor betydelse. Vi är beredda på kamp!

"stolt Leg. sjuksköterska"