lördag, juli 09, 2011

Dagen "D" i Almedalen

Gårdagen började klockan åtta med att förbereda inför scenbygget i Almedalen. Till Håkan Juholts tal så hade jag en idé om att ge tillbaka talaren till Almedalen. Jag har varit i Almedalen ett antal år, både som besökare och i arbetet. men en sak som jag reflekterat över är alltid den signal av ensamhet och avstånd som den tomma scenen med en talare och en teckentolk ger. Nu när jag själv fick vara med att komma med tankar och idéer över hur vår dag i Almedalen skulle se ut så villa jag göra något annorlunda.


Jag ritade en sex meter lång catwalk som utgick från den befintliga scenen ut bland publiken. Håkan Juholt nappade direkt på idén. Naturligtvis så betyder det att man måste justera arbetet med säkerheten runt scenen men sett till gårdagens evenemang så kan jag konstatera att de här killarna och tjejerna kan sina saker. En annan sak vi testade var detta med budskapet #nystart på talarstolen. Att bara använda en hashtag skapade naturligtvis frågetecken, men sett till flödet på Twitter kan jag konstatera att det fungerade, och att Socialdemokraterna var först med att använda detta, precis som en catwalk.

Det blev en sen kväll och mina intryck från hela evenemanget har grumlats av tokhöga halter med adrenalin och nervositet. Vi filmade Håkans tal till vår YouTube-kanal, och vilket tal det var. Det var tydligt ideologiskt tal och tveklöst bättre än Reinfeldts dogmer. Håkans svar till den borgerliga horden att Socialdemokraterna skulle stå för det gamla fick ett svar som tål att upprepas.

Det Sverige som den borgerliga regeringen skapar med ökade klyftor där välfärdens verksamhet är till för att ge avkastning, före att ge service till våra medborgare har vi Socialdemokrater klarat förut. Vi har byggt det svenska välfärdssystemet och vi kommer att kunna bygga det igen. Det är den borgerliga regeringens politik som flyttat Sverige från att vara ett föredöme till att bli en medelmåtta. Det duger inte och vi har högre ambitioner för Sverige än så.

Gammelmedia på detta:
DN / DN2 / DN3 / DN4 / SvD / SvD2 / SvD3 / Aftonbladet / Aftonbladet2 / Aftonbladet3 / Aftonbladet4 / Expressen /


Nymedia på detta:
Martin Moberg / Under den lugna korkeken / Havets blogg / Kent Persson / Moteld / Annarkia / (S)ebastians tankar / Anne-Marie Ekström / Johan Westerholm / Röda Berget / Mikael Andersson / Mina Moderata Karameller / Martin Moberg2 /


Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: