lördag, september 15, 2007

Vi tänker inte drabba vanliga löntagare

Mona Sahlin meddelar att socialdemokraterna inte vill höja inkomstskatten för vanliga löntagare om partiet vinner valet 2010. Vi tänker inte drabba vanliga löntagare med höjda skatter säger Sahlin. Hon kommenterade även fastighetsavgiften, En sak är jag säker på, dom som tjänar mycket och bor i dyra hus som jag och Fredrik Reinfeldt kommer att behöva betala mer i skatt än vad borgarna lagt upp nu. Socialdemokraterna ska nu försöka få med sig borgerliga riksdagsledamöter på en lagändring som ska göra det möjligt för Skolverket att stoppa religiösa skolor direkt, utan att som idag behöva inänta en lång rättslig process.
"Vi tänker inte drabba vanliga löntagare med höjda skatter"

Det är bra att Mona tar tillfället och adresserar dessa frågor. Det finns många som har tankar och funderingar kring vår kommande politik och det skall inte råda några tvivel om att de klyftor i samhället som borgerligheten har som främsta mål att öka inte kommer att bestå med en Socialdemokratisk valseger 2010. Mer kommer att komma, var så säkra.

Krassman, In Your Face

12 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, pratar hon skatter! Kan ju vara bra om ledaren för Sveriges än så länge största parti gör det. Trodde annars hon mest snöat in på livsstilsfrågor.

Krassman sa...

Mattias: Livsstilsfrågor som klimat och miljöfrågor eller vad menar du?

Anonym sa...

Man undrar ju alltid när S politiker svänger sig med begreppet "vanliga löntagare". Vad f*n menar dom? Vanliga löntagare antyder ju att det finns O-vanliga löntagare. Var går gränsen mellan en vanlig och en ovanlig löntagare? Krassman, du som verkar ha tumme med Mona och gänget - jkan du ge mig ett klargörande?

Krassman sa...

Anonym: Ha ha, bra synpunkt. Men det är bog inte bara S politiker som använder uttrycket "vanliga" på ett märkligt sätt. Jag ger mig på ett klargörande när det gäller löntagare. I min tanke så är "vanliga löntagare" personer som tjänar under 316 700 per/år. Alltså 26 319 kr/mån och under gränsen för statlig inkomstskatt på beskattningsbar förvärvsinkomst. Detta utan att kollat med Mona och gänget. Vilket jag ändå tänker göra i veckan men jag återkommer då.

Anonym sa...

Aha. Och vet vi hur många av Sveriges löntagare som hamnar där. Relativt få antar jag. Dom över denna gräns skall alltså skattas hårdare av nån outgrundlig anledning som nog bara S strateger kan förklara. Eller? Det är ju det underförstådda "hotet" i det Mona säger.

Krassman sa...

Anonym: Visst vet vi det. För 2006 så betalde vi i landet 38,3 miljarder i statlig inkomstskatt. En ökning med 4,3 miljarder och 12,6 i procent. Vilket gör att andelen som betalar statlig inkomstskatt är 16,8 % av 6 931 206 fysiska personer och dödsbon.

Alltså 1 164 442 personer eller dödsbon för 2006. För övrigt så finns det inget parti idag i riksdagen som är för en så kallad "plattskatt" som du menar att man skulle ha. Vårt system med progressiv skatt är alltså en skatt som tas ut efter bärkraft.
Inget nytt för de flest men kanske för dig.

Anonym sa...

Lägg inte ord i munnen på mig sosse - parafras på den gamla dängan (Gudibrallan) "Fy på sig sosse...vad det luktar skiiit".

Ville bara veta och det fick ja. Tack. Då vet man vilka som är "vanliga arbetare" och vilka som är nån slags implicerad höger-utsugarklass som skall skattas lite extra för dom har ju ändå råd. Inget nytt där inte från S...

Anonym sa...

M.a.o rullar Mona på i samma hjulspår som S kört ner sig i sen mitten av 70-talet. Det är ju precis detta visionslösa resonemang som gör att väljarna röstar på nåt annat. Vad som helst för att man lessnat på S trötta gamla budskap.

Krassman sa...

Anonym: Gudibrallan eller inte så kunde du ju ta reda på lite som du bygger dina åsikter på så innehåller vittnar om lite mer insikt. Inget nytt för din del kan jag säga. Skatt efter bärkraft är det som gäller.

Anonym sa...

OK. Bara för att man tjänar mer än brytpunkten betyder inte att man kan ta skattehöjningar hur som helst. Vad jag fortfarande reagerar på är den svepande genraliseringen "vanliga arbetare". Antar att ganska många av S väljare tillhör den grova 5:e del som då är ovanliga. Nåja - det var ju mer utlovar nånstans. Vi väntar med spänning på vilka fantasiska nya tankar Mona kommer att presentera framöver :-)

Krassman sa...

Anomym: Det var min generallisering med brytpunkten men det finns ett antal till rapporter man kan ta ställning till när man ser till vad som är genomsnitt och inte.

Tänk om man tog vår statsministers alla generalliserande uttalanden om diverse frågor på lika stort allvar som du tar Monas uttalande. Mona är som du vet partiordförande för Socialdemokraterna och inte vår stadsminister.

Jag tror att du kanske är mer intresserad av vad Fredrik Reinfedlt har att ge dig än Mona Sahlin eller har jag fel kanske?

Anonym sa...

Jag är inte så speciellt intresserad av vad politiker kan kan GE mig oavsett om dom hör till S, M, V, C, etc. Deras löften här i lilla "falukorv" som du skriver spelar ingen roll. Det hela bestäms i Washington, Peking, Moskva, London, Paris, Tokyo. Jag är mer intresserad av vad dom TAR från mig - frihet, jobb, pengar, möjlighteter. Sen är jag intresserad av hur S kommer att agera. Hur en maktorganisation som tagit makten för självklar (och gör det fortfarande) hanterar tappandet av densamma. Bättre och mer spännande än vad vilken svensk halvkass "deckar drottning/kung" kan drömma upp. Fortsättning förjer...