lördag, maj 29, 2010

Prematur kohandel

Ibland så får vi se människors fördomar avslöjas i dagsljus. Vi kunde för en tid sedan läsa att pappor var farliga för sina barn och nu kan vi även läsa att styckmästarlärling är inget som kvinnor klarar av. Sverigedemokraternas debattartiklar som publicerats i Aftonbladet och de två första exemplen pekar alla på ett grunt tankesätt och det glädjer mig att människans dumhet uppmärksammas i fall som dessa.

Jag kan konstatera att det parti som livnär sig på fördomar, SD, idag gör ett utspel om att söka den rödgröna oppositionens stöd. Jimmie Åkesson har haft det motigt i opinionen och hans främlingsfientliga, homofobiska och rasistiska partis glansdagar i media har passerat. Åkesson som iskallt räknar med att ta plats i riksdagen försöker utan ett enda mandat redan göra avsteg från sina tidigare löften, att inte stödja en regering som leds av Mona Sahlin. Jag är inte ett dugg förvånad över SD:s agerande.

Åkesson måste använda utspel för att återigen hamna i medias fokus och vi såg ett liknande tillvägagångssätt från Piratpartiet när man "köpte sig" in i debatten genom att erbjuda bandbredd till The Pirate Bay. Jag måste dock säga att det senare hade en tanke och ett agerande som jag har förståelse för. Jimmie Åkessons utspel och hans intentioner har jag inget till övers för, och det kommer inget av de rödgröna partierna heller att ha. Vi får väl se vilka framgångar han har med sin prematura kohandel när han vänder sig till det andra blocket i så fall.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / DN / Expressen / SvD / Aftonbladet2


Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: