torsdag, maj 13, 2010

Tatuerade sjömän, nej tack

Kampen mot fördomar brukar jag föra med fanan högt. Navelskådare rasister, oupplysta homofober, trångsinta normallister och offer för epidemiskt lobotomi när kommer till musik hjälper jag gärna med att få en tydligare och öppnare världsbild. Att det finns mycket policys på företag känner jag till men jag trodde faktiskt att de hade blivit bättre när det kommer till fördomar och morallagar i dessa policys.

Idag kan jag läsa om Martin Hansen som just hamnat i Guinness rekordbok. Han låg nämligen "under nålen" i 48 timmar och 15 minuter på tatueringsmässan i Malmö. Nytatuerad och fin så var han dock inte välkommen tillbaka till jobbet på Finnlines. Han hade fått höra att hans arbete på rederiet skulle fortsätta men i måndags sa den personalansvariga att han inte fick fortsätta eftersom företaget hade som policy att inte ha anställda som var tatuerade.


Jag vet, ett rederi som har en policy mot tatuerade sjömän låter ju inte klokt. Det är ju precis som att piraterna Adenviken skulle rata en aspirant med träben. Vd:n för Finnlines är dock mer slipad än den tidigare representanten för företaget. – Vi har ingen policy mot tatueringar. För tillfället har vi inga vakanser. Det är därför Martin inte får jobba kvar, säger han. Ett bättre svar, men helt övertygad är jag dock inte. Jag läser på Finnlines hemsida om deras personalpolitik och den liknar många andra företags, så här står det:

"Job satisfaction is one of Finnlines’ main values. The company’s goal is to be a reliable and motivating employer and create an atmosphere, which encourages employees to improve their know-how and professional skills". Om nu företaget dessutom har goda vitsord för Martin och inga lediga vakanser (framgår av hemsidan) så borde det inte vara omöjligt att erbjuda honom plats för ett säsongsarbete inom rederiet.

Ansökningstiden för sommarjobb på rederiet har gått ut men jag kan säkert tänka mig att de kan göra ett undantag i det här fallet. Martins begåvningsreserv verkar i alla fall vida överglänsa den personalansvariga som han haft, så den tjänsten skulle nog Martin kunna sköta alldeles utmärkt. Jag har nu mailat till rederiet för en kommentar på vad jag skrivit , vi får väl se om det hör av sig. Skicka gärna en fundering du med om du tycker att historien inte går ihop, personnel@finnlines.com

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet /


Krassman / In Your Face

1 kommentar:

Anonym sa...

Har surfat i åtskilliga timmar efter denna infon!

Tack och bockar!

Here is my website; eyeliner tatuering