fredag, oktober 08, 2010

Vad jag tror och tycker?

Jo det skall jag berätta, dagens utnämning av Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen känns spännande och spänstigt. Det har lyfts fem namn som nya gruppledare som under den senaste mandatperioden inte haft så framträdande roller, men nu har det äntligen skett.

Det är Morgan Johansson som blir gruppledare i justitieutskottet. Mikael Damberg blir gruppledare i utbildningsutskottet. Peter Hultqvist i konstitutionsutskottet, Maryam Yazdanfar i civilutskottet, Matilda Ernkrans i miljöutskottet och Håkan Juholt tar över gruppledarskapet i försvarsutskottet.

Ingen av dessa är nybörjare inom Socialdemokraterna, de är väl kända profiler för oss inom Socialdemokraterna men med något undantag kända utanför partiet. Maryam Yazdanfar är min absoluta favorit och en av mina politiska idoler. Jag har arbetat med henne och Mikael Damberg under min tid i styrelsen för SSU i Stockholms län och deras hårda politiska arbete och vilja till förnyelse inom politiken har fostrat mig väl.

Det glädjer mig enormt att en av vår mest efterfrågade profiler nu får en framflytta position i Mona Sahlins laguppställning. Håkan Juholt tycker jag passar alldeles utmärkt som gruppledare i försvarsutskottet och det skall bli kul och se om Juholt blir Tokmoderatens kandidat till försvarsminister istället för Tolgfors, för omöjligt är det inte.

Peter Hultqvist, som tidigare var mitt tips till ny partisekreterare har god inblick i KU:s arbete, att han kommer att göra ett bra jobb där råder det inga tvivel om. Matilda Ernkrans är den av de nya gruppledarna som jag haft minst kontakt med, men det ansvar som hon nu får bäddar för leverans. Efter toppmötet i Köpenhamn dog klimatfrågan och att den kommer ha en mer betydande roll under mandatperioden är jag helt övertygad om.

Morgan Johansson är en ideologisk slitvarg och det glädjer mig enormt att hans enorma engagemang nu ges en tydligare plattform. Grattis Beatrice Ask, du kommer få ett helvete! Arbetet i riksdagen håller precis på att utformas och vid rodret sitter en skadeskjuten borgerlig minoritetsregering. Den kommande mandatperioden kommer bjuda på mycket överraskningar, och idag är det 1443 dagar kvar till valet.

Gammelmedia på detta:
Expressen / Aftonbladet / SvD / DN /

Nymedia på detta:
Johanna Graf / Lars Mejern Larsson / Johan Westerholm / Tokmoderaten / Martin Moberg / Veronica Palm /


Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: