torsdag, februari 19, 2009

Vårdnadsbidraget suger, del 1

Igår så läste jag i Norrtelje Tidning om det ”kraftigt försenade” vårdnadsbidraget. Så sent som för någon vecka sedan skrev jag om min teori till varför jag inte tror att majoriteten kommer införa bidrag i min kommun. I artikeln saknar jag det politiska motivet till varför de borgerliga partierna i kommunen fortfarande vill införa bidraget. Med det resultat som det givit i övriga kommuner kan det ju knappast ses som någon succé. Jag kommer i tre inlägg ge min syn på varför jag är mot vårdnadsbidraget och varför jag inte tycker det inte skall införas. Mitt första inlägg handlar sveket mot jobblinjen.

Under valrörelsen 2006 då den Socialdemokratiska regeringen hade överskott i statsfinanserna och vi hade en arbetslöshet på närmare fyra procent så beskylldes vi Socialdemokrater för att vilja se människor i bidrag istället för jobb. Nu befinner vi oss i en finanskris, jobbkris och begynnande välfärdskris som ingen har sett det värsta av ännu. Anders Borg och Sven-Otto Littorin spår sämre år än det stålbad som Sverige fick genomgå förra gången vi hade en borgerlig regeringen. AMS förutspår en arbetslöshet på 9 % under 2010 och finansminister Anders Borg ökar nu på stadsskulden och får låna 90 miljarder under året för att finansiera de skattesänkningar som man genomfört i tidigare.

Skattesänkningar som enligt finansdepartementets egna ord är riktade till de rikaste. Med en ökande arbetslöshet i vår kommun och ännu sämre tider framöver så ser vi nu borgerliga företrädare som vill införa bidrag till föräldrar för att de skall vara hemma med sina egna barn istället för att arbeta. Vår jobblinje ligger fast, det är jobben, jobben och åter jobben som skall prioriteras, inte bidrag. Vi måste använda en poltik för framtiden för att ge gamiljer möjlighet att få vardagen att fungera och det gör vi inte med poltik från dåtiden. Jag ser ingen rättvisa i att ge skattemedel till föräldrar som med stor sannolikhet redan idag klarar sig bra utan ett bidrag på tre tusen i månaden istället för att satsa på de som är i större behov.

Gammelmedia på detta:
SvD, SvD2, DN, Aftonbladet

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: