tisdag, november 02, 2010

Mod och tvång

I dag skriver Karin Petterson om det partiet som jag har varit politiskt aktiv inom under ett antal valrörelser. Eftersom sanningen alltid skall fram så skall jag säga att det mest har blivit förluster. Visst så har jag som aktiv för partiet ett enskilt ansvar för att vår politik skall bli känd och för att den skall attrahera väljarna. Den skall se problemen i vårt samhälle och den skall finnas i människors vardag, den skall beröra stort som smått. Det är ju då politiken får ett berättigande hos väljarna.

Politik är en förtroendebransch och det är genom att aktivt driva och ompröva vår politik och vårt sätt att kommunicera den som vi Socialdemokrater återigen kan få väljarnas förtroende. Nu befinner sig Socialdemokratin i brygga, vi ligger med ena axeln mot mattan och helt klart är att vi måste våga tala om de saker som gjort att vi hamnat på rygg, ännu en gång. Detta gäller naturligtvis partiet centralt men det gäller även partiet lokalt.

Vi kan inte göra vår läxa om vi inte granskar vårt ledarskap och våra förtroendevalda, men det är ingen lätt fråga att driva. Karin beskriver på ett bra sätt det resonemang som jag själv möter lokalt inom partiet där jag själv är aktiv. Vi har haft borgerligt styre i min kommun sedan 12 år tillbaka, vid nästa val har borgerligheten alltså styrt i 16 år och nu hör jag personer säga att partiet inte har råd med en uppslitande personstrid, och att vi behöver fokusera på politiken. Jag tror det är en hållning som inte räcker, inte vitaliserar och inte utmanar oss tillräckligt för kommande segrar.

Moderaterna i min kommun har nu gått ut med att fullmäktiges ledamöter och i nämnder (utom kommunstyrelsen) skall väljas på två år. Det är lättare att säga att man inte ställer upp för nyval än att besluta att hoppa eller acceptera det faktum att man blir ersatt efter fyra år. Genom detta får man en naturlig möjlighet till insläpp av nytt blod och förändringar bland de förtroendevalda, något som partierna själva kan ha nog så svårt för, och kanske speciellt mitt eget.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet /

Nyamedia på detta:
Peter Högberg / Peter Högberg / Mitt i steget / Staffan Lindström / Tokmoderaten / HBT-Sossen /

Krassman/ In Your Face

2 kommentarer:

PeO sa...

Intressant. Helt klart måste man göra nåt på många fronter för att vitalisera politiken. Vi har ju ett annat samhälle i dag - på gott och ont! - där saker rör sig snabbare och det finns en annan dynamik är tidigare. Mitt intryck är att politiken i mycket inte riktigt hängt med. Oavsett partifärg. Ord som "betonghäck" och "sitta på livstid" och "kommunens starke man" talar väl sitt tydliga språk.

Kanske dags för en större generationsväxling bland partierna. Vissa verkar redan ha börjat. Andra har sitt framför sig. MP kommer att byta garnityr. M tar in unga förmågor. Olhy slänger in handuken (tack!). Tant Maud är färdig för byte. SD bör hamna i båset för gott. S? Tja Mona bör nog seriöst uppdatera laget. Kanske börja med sig själv?

Steffe P sa...

Hahahaha. Splittringen inom såssarna verkar total.
http://www.expressen.se/debatt/1.2200701/sahlin-maste-be-om-nytt-mandat
Avgå Mona säger fotfolket eller rensa ut betonghäckar och löss i den röda fanans veck.