tisdag, februari 22, 2011

Tänka stort är bra, tänka rätt är bättre

I dag så tar Miljöpartiet i Stockholm sin Mats ur den rödgröna skolan. I SvD så deklarerar tre språkrör för MP i Stockholm att Socialdemokraterna i Stockholm vägrar inse konsekvenserna av sitt krympande väljarstöd och att blockpolitiken vandrar i dödskuggans dal. Detta omöjliggör i dagsläget ett samarbete med (S) anser man. Jag tycker det är fräscht att Mp i Stockholm tycker att väljarna bekräftat att deras karta och kompass stämmer.

Det är bra att de har självförtroende, tänker stort, och större än dagens samarbete. Men om de tänker rätt är en helt annan fråga. Skribenterna redovisar för hur de uppfattat (S) agerande när politiska poster skulle tillsättas efter valet. Här uppger de att Socialdemokraterna drev kortsiktiga egenintressen, var maktfullkomliga bara för att rädda skinnet internt. Vilket tydligen var viktigare än att respektera valresultatet och samarbeta i opposition. Om detta stämmer vet jag inte, men jag har tyvärr sett samma stelbenta och trista resonemang i min egen arbetarkommun när det gäller samarbetet med Miljöpartiet efter valet.

Vad som ligger till grund till det, enligt min erfarenhet, är rädsla till förändring och ett vurmande för att förvalta. Något som Socialdemokraterna har haft svårt att hantera under lång tid. Något som även vår egna kriskommission uttryckt väl i sin nu mer berömda slutrapport. Men om det är Socialdemokraternas fumlighet och navelskådande efter ödesvalet 2010 som skall ligga till grund för de kommande tre åren för Miljöpartiet i Stockholms arbete så har jag en del funderingar på dess möjliga framgångar.

Miljöpartiet i Stockholm tar ett kliv framåt och konstaterar krasst att Socialdemokraterna och Moderaterna har gemensamt att de snubblar och faller när det kommer till framtidens utmaningar. Som bevis för sitt case använder Mp de två tidigare valen, och jag undrar stilla om Mp:s framgångar från de valen är att se som solonummer och att Mp uppfattats som ett eget alternativ, för det är ju nämligen så de skall uppfattas i kommande val.

Mellan valet 06-10 ökade stödet för Mp i Stockholm med 4,67 %. Mellan valet 02-06 ökade det med 3,85 %. Om det stödet kommer att hålla i sig, eller öka är en chansning som Mp är villiga att ta. Om väljarna i Stockholm tror att Mp kan vara det statsbärande partiet återstår att se. Jag gillar dock att de provar sina vingar och ser om de kan flyga på egen hand, men jag skulle inte vara ärlig om jag inte nämnde vilka risker som finns. De kan falla hårt till marken och de kan flyga allt för nära solen, orsakerna till uppbrottet som Mp i dag redovisar kan vara ett tecken på att det senare redan är på väg att ske.

Gammlemedia på detta:
SvD / DN / SvD2 / SvD3 /

Nymedia på detta:
PLC / Tokmoderaten / Martin Moberg / Kent Persson / Roger Jönsson / Badlands Hyena / Mikael Persson / Anybody´s place / Miss / Jan i Askersund / Ett hjärta rött / Ring Broman för protokoll / HBT-Sossen /

Krassman / In Your Face

5 kommentarer:

PeO sa...

Mp mopsar upp sig med andra ord och agerar precis som väntat. Skall bli intressant att se om deras siffror beror på POLITIKEN eller glansen från det förra ledarparet. En splittrad opposition är ju inget bra heller för nån. Vi får se.

Krassman sa...

@PeO
Så du delar min analys till viss del? Vi får väl se om det nya ledarskapet i partitoppen kommer att påverka siffrorna i STHLM för de skall väl inte lämna.

Intressant att se vad tillströmningen av nya medlemmar i Mp kommer betyda för politiken, de "nya" Mp medelmmarna kommer ju knappast från den övriga oppositionen.

Jag tror vi kan vänta oss en riktning mer höger-liberal, kanske därför brottet som nu mest är en spel för gallerierna sker så bombastiskt, kan ju vara nyliberala krafter bakom detta. Vad tror du på den PeO?

PeO sa...

Hmm. Du kan ha en poäng där. Det kan ju bli intressant om det blir ett "krig" internt mellhn höger och vänster. Vad skall vi kalla det? Maskrosornas Krig?!

Spiff sa...

Ska ge er ett tips. De jag känner som trots allt röstade på MP(pinsamt, jag vet, men de är naiva...), är INTE det minsta "vänster" i övrigt.
Så en rejäl vänstersväng av socialdemokratin kommer att garantera borgarna mer stöd från MP framöver...

Krassman sa...

@Spiff
Så du menar att om vi tar en tydligare inriktning "vänster ut" så kommer borgerliga väljare att rösta på Mp? Låter ju helt i linje med vad vi önskar i så fall.