lördag, juli 14, 2007

Privata vårdgivare nobbar krävande vårdtagare

Det har visat sig att flera privata vårdgivare i Stockholm vägrar ta emot rullstolsburna eller säng- liggande patienter. De bryter mot avtalen med Stockholms läns landsting som nu ska skärpa villkoren och införa hårdare straff om inte överenskommelserna följs. –Jag blir jätteupprörd men nu har vi bevis för det som vi misstänkt så länge, att man fuskar och utestänger patienter som är tidskrävande. Helst vill man bara ta emot enkla och snabba fall och få en hög produktion säger Pia Lidwall (kd), ansvarig för äldresjukvården i landstinget.
Privata vårdgivare som myglar, oväntat eller väntat?

Alternativen inom vården som sytematiskt driver en verksamhet där hög produktion är i fokus utestänger möjligheterna och viljan att ge en värdig vård. Inom landstinget finns 350 privata vårdgivare och när vi lägger ut offentlig verksamhet till privata alternativ så blir kontrollen av skattebetalarnas medel svårare. Flertalet sköter sin verksamhet bra, men jag ställer mig kritisk till om våra medborgare vill se mer av deras resurser ges ut till privata bolag och till en del som driver verksamheten med vinstintresse.

Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det här är ju fullkomligt självklart för den som förstår hur affärsverksamhet fungerar. Det är ju förvånande att så många tror att privata vårdinrättningar sysslar med välgörenhet.

Krassman sa...

Anonym: Det är skrämmande. Har talat med personer som jobbar inom det privata inom äldreomsorgen och jag bara hoppas att mina anhöriga eller jag själv slipper bli en del av de avskräckande exempel som jag hört. Nog för att de flesta sköter sina uppdrag men det är inge trevliga saker man hört.

Catarina sa...

Jag har personlig erfarenhet genom min farmor. Skulle aldrig tillåta att någon nära släkting till mig hamnade på samma ställe.