tisdag, juli 03, 2007

Är KD lika naiva som vi var 2006?

Ett abortkritiskt nätverk av tokskallar funderar på att starta ett nytt parti. Orsaken är att KD:s partistyrelse körde över abortmotståndarna på partiets riksting. KD:s Lennart Sjögren säger att ett eventuellt nytt antiabort parti inte hotar att splittra KD. Men snälla, kan någon boka Lennart på lite analysträning.

Per Kronlid, är det han som kommer att sänka KD och SD i valet 2010?

Initiativtagarna är ett antal missnöjda KD:are och det kanske inte splittra partiet men vad kommer att ske med väljarsympatierna och röstsplittringen. Det var många av oss Socialdemokrater som skrattade när det "Nya moderaterna" bytte tröjor och dekaler och blev det nya arbetarpartiet. Vi klarade inte av att berätta skillnaden under valet, och det var en av anledningarna att vi torskade. Skall bli spännande och se om KD klarar att förklara skillnaden på ett kristetvärdekonservativt parti, jämfört med ett annat. Ett nytt antiabort parti kommer att ta flest röster från SD, KD och det nya miljöpartiet Moderaterna.

Krassman, In Your Face

6 kommentarer:

Anonym sa...

Läste detta precis på altanen, i solen, med en kopp kaffe framför mig. Måste dubbelkolla - jo fan, det ÄR 2007. Man undrar ju ibland över människans bottenlösa dumhet i vissa fall. Nu väntar vi på att dessa livrädda, små inskränkta dårar börja skjuta läkare som man gör borta i USA. Skulle inte förvåna mig. KD = Komplett Dumhet?

Krassman sa...

Jon-Rutger: Visst är det helt galet, har semester och det jag gjort så här lång är att lagat lite rost på bilen och bloggat. Världens dumhet håller en upptagen. Detta konservativa vansinne alltså, sedan tror vissa lökar att Islam är det största hotet som finns, reality check please.

Anonym sa...

Några små rättelser...
Det var inte "KD:s partistyrelse som körde över abortmotståndarna på partiets riksting" i så fall hade det varit mycket illa.
Det var ju en förkrossande majoritet av partiets ombud från hela landet som gav besked i frågan och gav sitt stöd för nuvarande abortlagstiftning. Endast ett fåtal (20-25 personer av 700) röstade för en förändring av abortlagen. Ombuden stod starkt eniga i denna fråga, vilket säkert överraskade många.

Initiativtagarna är INTE främst ett antal missnöjda KD:are, utan består av personer utanför partiet. Tex så vill INTE ens tidigare "Ja till Livet"-ordföranden Mikael Oscarsson stödja ett nytt parti trots motgångar på rikstinget.

Krassman sa...

Anonym: Då känner vi oss mycket tryggare igen, not. Du får ursäkta att jag återger det som media skrivit i frågan men eftersom jag inte är aktiv KD:are så måste jag använda mig av den information som finns att tillgå. Känns som att din kommentar kommer finnas på lite andra bloggar oxå och det stärker bara bilden av att KD är livrädda för att detta nya parti skall bildas.

Anonym sa...

Att människor bildar partier är sunt och grundläggande i en demokrati och inget man skall vara rädd för. Tvärt om det är grundbult och en viktig förutsättning för demokratins utveckling. Men att lyckas är inte så särskilt lätt... fråga Gudrun Schyman i Feministiskt Iniativ eller Nils Lundgren i Junilistan om hur svårt det är att vinna väljare. Jag tycker ändå att det är bra att människor försöker. Det bör uppmuntras!!! Låt missnöjda människor bilda nya partier, om de vill det! De har mitt uttalade stöd i sin demokratiska rätt! (Men de får troligtvis inte min röst...)

Krassman sa...

Anonym: Kloka ord om demokrati. Självklart så står det alla fritt att bilda ett parti, frågan är bom demokratin kommer närmare människan eller om det skapar fler svårigheter än möjligheter med missnöjespartier och enfrågepartier. Jag önskar dom alla lycka till, men min röst får dom inte heller........