måndag, december 27, 2010

100 dagar sedan valet

I dag är det 100 dagar sedan valet avgjordes och enligt Skops senste skoop så är Moderaterna Sveriges största parti, på andra borgerliga partiers bekostnad. Stödröster till Centerpartiet och Kristdemokraterna har nu flytt sin kos och dessa mickroskopiskt stora drönarpartierna till Moderaterna får i den senste mätningen 3,8 respektive 2,8 procent. Ett väl förtjänat omdömme från den tillfrågade 1 100 personerna, om ni frågar mig.

Ni äldre och ettablerade hundar har att lär av den här valpen...

För oss Socialdemokrater håller nedgången i sig. Våra 28, 2 procent tillskrivs av DN epitetet "rekordlågt väljarstöd" vilket knappast kan ses som en relevant bedömning. Jag är övertygad om att allt eftersom Sveriges största parti, enligt valet, kommer till arbetsro så kommer inte de senaste 100 dagarna kommer vara bättre än de 100 kommande. En eloge till Ylva Johansson, som var tidig med att deklarera sin framtida politik, även nu meddelar sin kandidatur till att vara med och leda Socialdemokraterna. Kanske inte så tydligt som man gör det inom Miljöpartiet, men jag bli glad ändå.

Jag uppmanar fler att följa Charlie Hanssons tänk och deklarera sina politiska ambitioner. Det närmast tåras i mina ögon av tanken på att vi kan vara på väg att släppa jante-lagen inom mitt parti, och våga säga att jag kan och jag vill. Utan att bli straffad och hamna i kylan, och ställas på tillväxt som det så kärt heter inom min arbetarkommun. Skall vi hitta tillbaka till (S)amtiden som Krin Pettersson skriver i dagens Aftonbladet så krävs det förtroendevalda som vågar visa just det förstnämnda, att visa på förtroende.

Gammelmedia på detta:
DN / DN2 / SvD / SvD2 / Expressen /DN3 /

Nymedia på detta:

Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: