fredag, januari 07, 2011

En saga värd att inspireras av

I dag så skriver Moderaternas tidigare spinndocktor, Ulrica Schenström, om vad Socialdemokraterna behöver göra för att klara en politisk comback. Jag tycker inte att hennes analys innehåller några direkta överraskningar utan ligger i linje med den förändring som Moderaterna genomförde efter katastrofvalet 2002. Att öka sitt väljarstöd från valet 2002 med 14,86% på åtta år är dock inget annat än en framgångssaga, en saga värd att inspireras av.


Att göra ett grundligt arbetet gällande den egna bilden av partiet och väljarnas bild av partiet. Att tänka igenom vad syftet med partiet ska vara i den tid vi nu lever i, och framöver, och vilket uppdrag den blivande Socialdemokratin har. Att lägga maktkamper som vänster/höger-progressiv/konservativ-storstad/landsbyggd år sidan och koncentrar sina krafter på att söka lösningar på de problem som är vår tids stora frågor. Som sagt, inga direkta överraskningar från Schenström.

Hon pekar även på ledarskapet och här bävar jag för att mitt eget parti inte kommer att spela sina kort rätt. Schenström skriver följande: "I sökandet efter en ny partiledare kan man inte bara leta efter någon som kan vara statsminister från första dagen på jobbet. Sök i stället en person som brinner för sina åsikter – en som vill förändra och förbättra för människor. Då kan en person som verkligen vill bära människors förtroende och lösa samhällsproblem ta uppdraget och inte bara någon som vill få eller kan få makten".

Moderaternas lösningar behöver inte vara våra, men vi vet att Moderaterna hämtade stora delar av sin förändring från Labour i Storbrittaninen. Frågan om mitt partis ledarskap kommer att avgöras på den kommande kongressen i slutet av mars och jag hoppas att mitt parti har styrkan och modet att välja en ledare för dess ambitioner och engagemang och inte för att han/hennes namn ses som en bra kompromiss mellan olika partidistrikt och en tillfällig lösning. Frågan om väljarnas förtroende i valet 2014 avgör vi själva och jag hoppas att vi vågar fatta dom besluten som krävs. Ledarskapet är en av dom....

Gammelmedia gällande partiledarskapet i (S) :

Nymedia på detta:

Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: