onsdag, maj 20, 2009

Botkyrka ett föredöme för resten av landet

Idag så lyfter jag på hatten för Katarina Berggren och hennes partikamrater i Socialdemokraterna i Botkyrka och kompisarna från Vänsterpartiet och Miljöpartiet. De har nämligen valt att frysa sina löner för det kommande året 2010. Katarina motiverar beslutet så här till DN. - Jobbkrisen slår väldigt hårt mot Botkyrka, precis som i alla andra kommuner. Vi behöver ta vårt ansvar och visa att alla måste hjälpas åt för att vi ska ta oss ur den här svåra situationen. Frysningen gäller lönerna för alla som är förtroendevalda, inklusive oss som är arvoderade på heltid säger Katarina Berggren (s) som är kommunstyrelsens ordförande.

Jag har själv tagit upp detta med några av mina vänner bland Socialdemokraterna i Norrtälje kommun men intresset för att vi skulle sänka våra arvoden var ganska svalt. Känns som att det är dags för mig att ta upp den tråden igen så får vi väl se vad som händer den här gången. Jag kan ju bara konstatera att Socialdemokraterna i Botkyrka med Katarina Berggren tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet är ett föredöme för resten av landet i dessa tider.

Gammelmedia på detta:
DN

Nymedia på detta:
Per Westberg


Krassman, In Your Face

5 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar vara ett ganska korkat förslag. Varför skulle lönen för en politiker frysas när den inte gör det för arbetare? Detta är ju att undervärdera politikernas insatser. Satsa istället på att ha färre politiker, färre sammanträden, färre nämnder så skulle man kunna prata om en ordentligt genomförd besparing som är korrekt genomförd.

Krassman sa...

@Anonym
Jag vet inte hur många fackförbund om nu gått ned på att förhandla ner sina löner för att kunna behålla jobben. Såg att IF-Metall uppgav här om dagen att dom så här långt har räddat 10 000 jobb på det sättet.

Det finns bara ett parti av de etablerade som vill minska det politiska inflytandet och antalet politiker. Det är Moderaterna, jag har sett dom minskat antalet uppdrag och tagit bort nämnder, men däremot så höjer dom sina arvoden mer än vad de anställda inom kommunen får. Likadant är det i Riksdagen.

Anonym sa...

Mycket bra! Äntligen någon som lever som man lär.

AC Brockman sa...

I maj beslutade vi i Sandvikens kommun också att frysa alla politikerarvoden.

Krassman sa...

@Brockman
Lysande, jag skall skriva motionen idag.