fredag, maj 01, 2009

Första majfirande i Norrtälje

Gick upp tidigt och gjorde ordning mina kläder för dagen. Röd slips och näsduk skulle det vara dagen till ära. Huvudtalare i Norrtälje var Riksdagsledamoten Christina Axelsson (S). Jag vet inte hur många som hade samlats i det underbara vädret i Societetsparken i Norrtälje men det kan varit mellan 150-200 personer. Christina höll ett jätte bra tal. Det handlade en del om utanförskapet som den borgerliga regeringen ständigt röstar igenom i riksdagen, men merparten handlade om vår politik som Socialdemokraterna står för och att fokus ligger på jobben.

Fin inför första majfirandet naturligtvis

Hon tog även upp detta med kritiken mot Mona Sahlin och Wanja Lundby-Wedin. - Vi måste sluta leden och slutat tjafsa. Det är knappast våra ledare som skall avgå. Sverige blir inte ett rättvisare för det. Det är Fredrik Reinfeldt och company som skall avgå för att det skall bli bättre. En självklar insikt för de flest och uttalandet gav naturligtvis massor med applåder. Christina talade även om Europafrågorna och om hur viktigt det är att vi blir fler Socialdemokrater i Europaparlamentet. För att göra kopplingen till EU så hade hon en underbar kommentar som fritt tolkat gick så här: -Visst så kanske Europa kan kännas långt borta men ni behöver bara doppa tårna i vattnet så har ni kontakt med övriga Europa. Efter hennes tal gick tåget till Folket Hus för att lyssna på Thage G Pettersson. Jag var dock inte med hela tiden under Thages tal eftersom jag hade min treåriga son med mig och han tyckte att bullarna var klart med intressanta än Thages tal.

Gammelmedia på detta:
DN
, SvD, Aftonbladet, SvD2, SvD3, DN2

Nymedia på detta:
Peter Andersson, Kulturbloggen, Ulricehamnsbloggen, Alexandra, Tant oppositionsråd, Berzell, Åsa Westlund, Veronica Palm, Röda Malmö, Haninge-Posten


Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

PeO sa...

Din treårige son har rätt. Att lyssna på en gammal gubbe som Thage G är knappast vägen framåt, varken för din son eller Sverige i stort. Att S röstfiskar bland pensionärer som drömmer om "hur det var förr" är ganska symptomatiskt för dess politik. Gamla ideer, gamla visioner - skattehöjningar och yviga löften som alla vet är rent nonsens. När sen kommunist-Lasse står och pratar skit om S men i nästa andetag vill sitta i regeringen med dom är bilden fullständig.

Ett desperat parti utan egentliga ideer bortanför de uppenbart uttjatade som hoppar i säng med vem eller vad som helst för att få makten. Med en svag ledning som man nu försöker skydda genom att "sluta leden". Med stolpskott som Wanja som inte fattar när det är dags att logga ur. Och då har jag inte ens nämnt MP...

Krassman sa...

Ja du Peo, undrar vilket betyg min treåring skulle ge en sådan fördomsfull och inskränkt gubbe som dig i betyg? Innan du dömer ut Thage G Pettersson med all sin erfarenheter som nu dessutom pluggar på Södertörns Högskola så kanske du skulle lyssna på vad han han har att säga istället. Kan nog tänka mig att han skulle bräda dig hur lätt som helst i en beskrivning av verkligheten, precis som jag själv.

Livet är väl lätt annars när man som dig har alla svaren och alla lösningar redan på samhällsutvecklingen. Att den borgerliga alliansen inte ännu gett besked på om de kommer att söka majoritet med SD om det blir aktuellt verkar inte störa dig det minsta. Du har fullt upp att störa dig på de som du inte tänker rösta på och att de tänker lägga nya budgetar tillsammans, precis som de gjort i 12 år tidigare.

Peo, ibland vet jag inte om jag skall skratta eller gråta över dig och din konservativa affekt och dit kommunist hat du brinner av.

PeO sa...

Tja - välja mellan SD och VPK är väl som att välja mellan varm eller kall skit. Jag tror ju inter M eller nån annan kommer att bli beroende av SD - i deras fall hänger dom sig själva snart.

S har uppenbaligen utan att skämmas valt kall skit i form av den fd kommunisten, numera motvillige vad-det-nu-kallas-nykommunisten Ohly. Vet ni vad ni har i båten egentligen? Knappast.

Vi brinner väl alla för något. I mitt fall kallar du det "kommunisthat" och det kan jag gå med på. Det var ju trots allt dom som slaktade en del av mina släktingar under finska vinterkriget men det är ju en annan historia.

Du pratar om verkligheten. På det där lite fisförnäma "von oben vi vet bäst" sättet som S ofta har. S vet minsann vad som är bäst för Sverige och alla ni andra har fel.

Nåja - röstfisket bland dom gamla då? Dom 100000 nya jobben ni lovar runt och brett? Den inre splittringen mellan S/V/MP. Ert svaga ledarskap? Er patentlösning på alla problem - höj skatten på arbete? Har ni inga nya ideer att komma med alls?!?!

Krassman sa...

@Peo
Insiktsfullt av dig att tro att ingen blir beroende och att SD som du skriver "hänger sig själva". Och om detta inte sker då?

Som sagt. Vi har samarbetet och skött landets ekonomi exemplariskt vilket lämnade ett överskott på 80 miljarder som nu borgerligheten blåst på skattesänkningar för de rikaste. Något som du konstant väljer att förtränga.

Min beskrivning av verkligheten finner du här på min blogg i stycket ovanför. Du kan kalla det för vad du vill, den världen som du beskriver blir ändå inte trovärdig eller verklig bara för att du klankar ner på min politik eller synen som har på samhället.

Vi Socialdemokrater har en övertygelse om vad vi tror behöver göras för att skapa ett samhälle där alla får chansen att lyckes. Ett samhälle där arbetslösa och sjuka inte hålls som ansvariga och straffas för sitt utanförskap. Du behöver inte köpa vår politik, och jag behöver inte köpa din.

Förväntar du dig svar på dina frågor du ställer så får du läsa mina gamla kommentarer till dig. Där har du svaret på vart jobben finns. Vad jag tycker om ledarskapet inom mitt parti hittar du på min blogg. Att statliga skattehöjningar är bättre än kommunala som den borgerliga regeringens förslår vet du säkert redan. Att våra pensionärer straffskattas av den borgerliga regeringen är för djävligt och de skulle kompenserats tidigare, även när vi hade makten.

Till sist hoppas jag du får en trevlig helg Peo. Så där lite von oben.