lördag, maj 23, 2009

Motsägesefullt och illa motiverat Björklund

Vaknade på ett underbart humör men det gick snabbt över när jag gick in på Sveriges Radios hemsida, där hade nämligen Jan Björklund riggat en fälla för att förstöra min morgon. Den borgerliga Regeringen med Jan Björklund i spetsen tänker nämligen avskaffa kommunernas skolplaner och skolornas kvalitetsredovisningar. Avsikten är att minska byråkratin uppger mannen som annars älskar skriftliga omdömen och sortering, nämligen Jan Björklund (FP).


Jan Björklund brukar gång efter annan i debatten hävda att Socialdemokraterna bär ansvaret för att skapat en flumskola utan regler och principer där allt sker utan kontroll. Själv så tvekar han nu inte en sekund att komma med förslaget att nu slopa planer och kvalitetsredovisningar. Kravet på att alla skolor och kommuner ska göra kvalitetsredovisningar har funnits i tolv år. Där ska man kunna läsa fakta om skolan, om antal elever, hur många lärare som är utbildade, hur det går för eleverna mm. De finns nu mer att hitta skolverkets hemsida. Detta anser nu Björklund är slöseri med tid och resurser, han menar att detta är som att låta folk besiktiga sin egen bil, man kan inte lita på resultatet. Vilket jag inte kommer vara sen att påpeka för hans borgerliga kompisar i min kommun när de talar om skolan.

Björklunds förslag är istället att detta kvalitetsarbete, som är en viktig del för sådana som mig och alla andra som arbetar med skolfrågor i kommunen, ska ersättas av Skolinspektionens granskning. Hur sedan kommunernas kvalitetsarbete ska ske får kommunerna själva bestämma. Det bör betyda att om Björklund tycker att kvalitetsarbetet skiljer sig mellan skolorna idag kommer det att skilja sig ännu mer i framtiden. Så här säger Marie Granlund (S) om förslaget. – Jag tror att för att åstadkomma en likvärdig skola över hela landet så är det viktigt med nationella regler för hur detta ska fungera. Det är viktigt med ett kvalitetsarbete som hela tiden fokuserar på hur man ska höja kunskapsresultatet. Inte helt oväntat så håller jag med Marie om detta.

Björklund vill även att skolor som inte sköter sig skall få skärpta straff. – Skolinspektionen ska vara en vakthund mot dålig kvalitet. Då måste den också ha tänder och kunna bita ifrån. På mycket goda grunder antar vi att det finns en omfattande glädje­betygssättning, både i kommunala och i fristående skolor, säger han. Då kan man ju undra varför inte Jan Björklund föreslår att slopa kraven på betyg också, det är väl lite som låta folk besiktiga sin egen bil. Samtidigt som kraven på skolplaner och skolors kvalitetsarbete slopas, så ökar kraven på att ha ett fungerande kvalitetsarbete. Att ta bort kravet är lika illa motiverat som kravet att ta bort jämställdhetsplaner för arbetsgivare med färre än 25 anställda. Dessa idéer var för att förbättra jämställdheten på våra arbetsplatser. Jag kanske inte behöver skriva att det var ett förslag från Folkpartiet, men jag gör det ändå.

Gammelmedia på detta:
SR, DN, SR2

Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

PeO sa...

Ursäkta men vilken ful j*vla bild av Björklund? Hämtad från (S)tasis arkiv eller? heheh

Johan Westerholm sa...

Vilket gement och taskigt trick av den gode Jan. Jag menar, att förstöra din morgon med flit sådär.......

:D

Johan

Krassman sa...

@Peo
Ja den är inte alls vacker, tror jag hittade den på en blogg. Har sett originalet och den här är något förstorad samt man fokuserat på Björklunds glapp, något jag tycker han borde fixat vid det här laget. Annars då Peo?

@Johan
Mycket elakt av honom. Det kommer dock hans partikamrater i Utbildningsnämnden få sota för.

PeO lätt seg och trött sa...

Annars då? Antar du frågar om "glappets" förslag. Orka inte tänka på det just nu efter gårdagens barrunda (inte ofta det händer nuförtiden!). Rent generellt är ju Björklund det svagaste kortet får man nog medge. Antar att han är ute efter att minska byråkratin och det kan ju aldrig vara fel men...äh jag vet inte.