onsdag, september 08, 2010

Brors på väg mot sammanbrott

Henrik Brors på DN måste nu vara nära ett nervöst sammanbrott på grund av läget i opinionen. Det blev tydligt för mig när han i dag skulle skriva om DN/Synaovates senaste opinionsundersökning. Det första i Brors analys som fick mig att förstå att något inte stod riktigt rätt till var hans kommentar av FP:s lyft på 0,6 procentenheter i mätningen.



Visst så har det varit ett antal utspel om skolan, men att tro att just dessa skulle ha attraherat yngre män har jag svårt att tro på. Jag tror inte att de har attraherats av Folkpartiets hårdare tag i skolan, utan mot hårdare tag mot flyktingar och invandrare. Folkpartiet har ju nu mer gjort som tradition att kräva hårdare tag mot denna grupp, i slutet av en pågående valrörelse.

Nästa formulering som stärker min tro om att Henrik Brors sammanbrott är nära, eller att det behövs nya korrekturläsare på DN är följande sammanfattning när det gäller mandatfördelningen, om denna mätning skulle bli ett valresultat:



Att den borgerliga alliansen efter valet skulle ha 332 mandat i riksdagen ser jag som föga troligt för att inte säga omöjligt, jag tror inte ens att alliansen vinner valet. Socialdemokraterna blir i mätningen största parti och alla vet att det är dessa dagar som nu återstår som kommer att avgöra valet. Många är fortfarande osäkra och andelen som bestämmer sig sent har vi sett öka i tidigare val. Valet 2010 kommer att avgöras på valdagen, inte innan.

Gammelmedia på detta:
DN / SvD /

Nymedia på detta:
Peter Andersson / Peter Högberg / Jonas Sjöstedt / Alltid rött alltid rätt / Böhlmark /


Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: