fredag, december 18, 2009

Den enes död den andres bröd, eller båda

Först vill jag skicka en hälsning till mina IF Metall kamrater på SAAB och på alla andra underleverantörer som nu kommer att drabbas av SAAB:s nedläggning. Känns hopplöst att försöka hitta något nytt att skriva om som det inte har skrivit om när det gäller SAAB och hur sorgligt detta är och vilken tragedi detta betyder för många. Detta betyder dock att Maud Olofsson (C) åter äntrar rampljuset. Maud har ju haft en lite lägre profil sedan löpsedlarna med pantsättandet av Vattenfall.

Sedan valet 2006 har Centerpartiet, som gick till val på att sätta fokus på företagen, halverat sitt väljarstöd och som på beställning så har splittringen inom partiet eskalerat. Nu måste Maud Olofsson visa handlingskraft som näringsminister och se till att Trollhättan och det som finns kvar av svensk bilindustri klara framtiden. Om det är detta som kommer lyfta Centerpartiet över 5 procent i opinionsmätningarna får vi se. Känslan jag får är att regeringens hanteringen av SAAB, innan och efter, kommer att ge en bra indikation på Centerns valresultat 2010. Den ens död, den andres bröd, eller båda.

Gammelmedia på detta:
DN , SvDAftonbladet , Xpressen



Nymedia på detta:
Röda MalmöScaber NestorJinge , Westerholm , Peter Andersson , Utredarna

Krassman, In Your Face

8 kommentarer:

EKOMAT OCH EKOTIPS sa...

Hej!.

Dagens besked var ett "slag i ansiktet" på de anställda på SAAB.

Det är många som inte kommer att få en god jul eller ett gott nytt år.

Man bör nu vara ödmjuk och medmänniska i första hand. Här handlar det om att se vad vi alla kan göra för att hjälpa de som drabbas av denna tragedi som det är att SAAB läggs ned och jobben försvinner i Trollhättan och hela region väst Sverige.

Politikerna kan inget göra i den här situationen. Arbetsförmedlingen kan heller inget göra för de har inte kompetens att hjälpa till.

Här gäller det istället att se vad som går att göra, tex möjlighet att de anställda kan få ut ett saftigt avgångsvederlag , vilket jag har förstått enligt arbetsrätten som jag tenterat att de har rätt till. De skall enligt lagen ha 36 månadslöner.

Sedan skall man också enligt arbetsrätten titta på om det går att omplacera, eftersom det är uppsägning och inte avsked.

Går det inte att omplacera på grund av nedläggning så kan det bli så att Socialtjänsten får ta allt ansvar eftersom A-Kassan avsiktligt brukar vänta i 3-6 månader med första utbetalningen.

Sedan kan man undersöka möjligheten för att alla de som förlorar jobbet på SAAB kan få förtidspension oavsätt om de är äldre eller yngre, detta som ett skydd för de som nu förlorar sina jobb.

En annan väg för de yngre anställda är ju att PRESSA den amerikanska staten som är ägare i det omstrukturerande GM att ta ansvar genom att kräva att GM tar ansvar för eventuella kostnader för omskolning, vidareutbildning, betalning av eventuella hus och bostadslån som de arbetslösa nu inte längre kan betala på grund av att de blir av med jobbet när GM avvecklar SAAB.

Sedan kan man alltid hålla dörren öppen för att flytta till annan ort om de får jobb.

Men här blir då problemet hur de skall kunna få sin gamla bostad såld i en "död stad". Dvs, de som flyttar till en annan stad för ett nytt jobb måste kunna få kompensation för de kostnader de har för sitt gamla boende som inte går att sälja därför ingen vill flytta till den så kallad "död stad" ...eller till en "sovstad" som en del faktiskt varnar för att Trollhättan kommer att bli som resultat av nedläggningen av SAAB.

En del tycks tro att jobb trillar ner från himlen och att de som förlorar jobbet på SAAB kommer att få nytt jobb nästa dag i princip. De som tror detta saknar verklighetsförankring.

Här gäller det att vi alla håller ihop och lägger ideologi och prestige åt sidan och handlar som medmänniska i första hand.

Många kommer nu att få det riktigt svårt när SAAB läggs ner, för tro inte för en sekund att de kommer att få några nya jobb inom överskådlig framtid.

Många kommer säkert att tvingas gå från hus och hem på grund av att de blir av med sina jobb på SAAB och vi riskerar säkert att få en ökning av antalet socialbidragstagare eftersom idag är handläggningstiden hos A-Kassan hur lång som helst, för det finns ingen lagstadgad tid hur lång tid de kan ta på sig att betala ut Arbetslöshetsersättning.

De som nu drabbas av nedläggningen av SAAB både direkt och indirekt skall ha ett fullgott skydd eftersom de är med i A-Kassan och Facket och har betalt in till detta under hela sitt yrkesverksamma liv. Ingen skall med andra ord tvingas mot sin vilja att gå till socialtjänsten.

Mvh

Mikael

PeO sa...

Orsaken till SAABs öde har inget att göra med den sittande regeringen, Maud och knapast nån S märkt dito innan dess. 1999 (tror jag) när GM köpte SAAB slogs spiken i kistan och sen dess har det varit en lång dödskamp. Att nu komma och "kräva" GM på en massa saker är ju bara larv - hur många milijader har dom inte pumpat in i fabriken de senaste 10 åren så att man i Trollhättan fått leka bilfabrik? Hade inte GM klivit in hade SAAB varit historia för läänge sedan. Man kan ju inte producera saker ingen vill ha bara för att hålla en håla som Trollhättan vid liv eller?

Den verkliga tragiken här är ju att så många så länge vägrat inse sanningen - SAAB har varit ett konkursbo i många år. Och att sen dessutom bygga bilar som bara blivit sämre och sämre har knappast hjälpt. Och jag vet - har kört SAAB i ca 50000 mil (4 SAABar under 12 år!). Den sista 95an jag hade var verkligen en skitbil med uselt detaljarbete - 300000 för att sitta och lyssna på plastskrammel. Inte konstigt att det gått åt pipsvängen. Och allt går INTe att skylla på GM!

Utan att vrida om kniven för de som drabbas kan man väl nu utan att tveka säga att SAAB var en myt. Myten om att bara för att det var byggt i Sverige av LO anslutna "riktiga arbetare" skulle det vara nåt bättre än t.ex. VW, Ford, BMW eller Toyota - eller Skoda för den delen.

Sorgligt att säga men - tack för de 50000 milen SAAB, vila i frid.

Jonas H sa...

Att skylla på Maud är ju så förutsägbart så att spela det kortet kommer att bitchslappa er sossar i ansiktet. Ta billiga politiska poäng på en tragedi är väl under Mona Sahlins nivå får man hoppas. Tyvärr är ju folk i detta land så urbota dumma så dom tror att SAABs öde beror på nåt som gjorts detta år eller så. Se tilbaka till när man sålde skiten till GM eller ännu längre bak i tiden då staten finansierade hela klabbet på det där härliga gamla östatssättet.

Krassman sa...

@PeO , Jonas H
Ni kanske har rätt båda två, men har regeringen med Maud i spetsen gjort allt för att SAAB skulle bli sålt eller rent av överleva detta?

Jag tror många kommer att ställa sig de frågorna och ser att Robert Collin gör det i Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article6317320.ab

Jag har dock som vana, som du vet PeO, att påpeka att den borgerliga regeringen inte gjort allt den kan för all mildra krisens effekter. Jag brukar då tala om regeringens passivitet och dess förmåga att istället för att investera i framtiden välja att sänka skatterna på lånade pengar.

Vet inte om ni båda tycker att jag har fel i mitt resonemang men jag tror faktiskt att vi kan använda detta även när det gäller regeringens hantering av SAAB. Men vad vet lilla jag, jag är ju bara en sosse.

Jonas H sa...

En lösning kommer redan här - http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/19/vi-erbjuder-saab-anst-llda-nya-jobb-i-v-ster-s

Men det är klart, det innebär ju att flytta och att ta lite eget ansvar för sin framtid och inte bara kräva en ny fabrik på samma ställe som den gamla. Inte nåt svenska arbetare ute på landsbygden är vana vid kanske. Dvs att ta egna beslut och inte bara lyssna på facket eller chefen...

PeO sa...

Läste din referens till Robert Collins krönika med stort intresse. Visst har han en poäng SAMTIDIGT som han tillhör den grupp av "svenska bilindustri kramare" jag menar lever i det förflutna. De ser fortfarande SVENSK BILINDSTRI som nåt så j*vla speciellt och som skall bevaras till varje pris. Och att bevara SAAB hade kostat, kostat mycket. Och visst snart kommer Volvo att säljas till Kina eller nån annanstans. Att sen som han antyda att Kinas framfart är ett hot känns mest larvigt idag. ATT Kina kommer att vara en ekonomisk supermakt on 10 år är ju knappast en nyhet. Vi i lilla Sverige kan inte tro att vi skall stå "fria" som vi gjorde efter kriget. Nu måste vi lära oss samarbeta med Kina. Colling representera ju den typ av tyckare som tror att Sverige fortfarande är kvar på 60/70 talet vad gäller industriell produktion. Kallas nostalgiker.

Krassman sa...

@PeO
Det du skriver om Collin har du rätt i. En konservativ bil älskare som skriker rakt ut om man talar om dubbförbud, trängselavgifter och utsläpps begränsningar. Nostalgi kring svensk industri finns det ju lite hos oss alla men Collin har nog mer än genomsnitts svensken.

Däremot inte sagt att nostalgi inte skall vara en kraft att räkna med. SD talar om ett Sverige från 1900-talets början, när jorden var platt och globaliseringen bestod av Bananbåtar som lade till i Göteborg. Vad som avgör valet 2010 kan gott ha en stor portion nostalgi i sig.

Jag tror de flesta förstår att Sverige i framtiden inte kommer ha eget tillverkade flygplan, stridsvagnar eller bilar. Däremot så tvivlar jag inte en sekund på att Svensk industri kommer vara en viktig källa för teknisk utveckling. En utveckling som kan sätta Sverige i framkant när det gäller teknik på klimat och miljö området. Då måste det kunnande som byggt upp, delvis av bilindustrin , värnas på något sätt.

Om det görs med nostalgi över fordonsindustrin som motivation eller framtidsvisioner för den samma kanske spelar mindre roll.

PeO sa...

Hmm. "Vad som avgör valet 2010 kan gott ha en stor portion nostalgi i sig.". Precis! Nostalgi för hur det var förr, då vi i landet Falukorv (som du så träffande säger!) skötte oss själva, levde på det försprång vi hade gentemot resten av Europa efter kriget, hade två statliga TV kanaler, inte visste vad kebab eller pasta var, hade ett extremt skattetryck som finansierade olönsamma industrier och en offantlig sektor och så kallade vi färgade för "neger". Det gamla "hederliga" (S)verige. Klart som f*n att vi alla vill ha tillbaka detta! Men idag är det snart 2010 och en helt annan värld. Den politik som S idag propagerar för tittar bara bakåt och kommer att leda Sverige in i en återvändsgränd av höga skatter, passiva bidragstagare och nostalgisk tro på en svensk bilindustri som för länge sedan sålts ut. Man blir lite trött...