måndag, januari 04, 2010

Görs det tillräckligt för våra unga i kommunen

Idag har jag en artikel publicerad i Norrtelje Tidning gällande de ungas villkor i vår kommun. Länk till artikeln hittar ni här, och nedan hittar ni artikeln i sin helhet.
------------------------------------------------------------------------------
Jag önskar att jag som politiker i Norrtälje kommun kunde berätta för de unga som jag träffar vad politiken gör för just dem. Men det kan jag faktiskt inte. Här om veckan var jag återigen på Rodengymnasiet och blev intervjuad av ett antal elever om hur det är att vara politiskt aktiv. De var jätteglada över att jag kom, eftersom de haft svårt att få tag i någon politiker.

Men redan efter 30 sekunder in i vår lilla träff var jag besviken, besviken över att ytterligare en fördom om politiker fått bekräftelse. Jag vet inte vad politiken i Norrtälje kommun gör för att våra unga ska känna att vår kommun är något att satsa på, för deras del. De talade om känslan av att inte bli lyssnad på, att inte tas på allvar. Att de inte kunde se någon utveckling och potential och att den främsta känsla de bar på var viljan att lämna kommunen.

Nu är det säkert flera av er som tänker att ”så var det på min tid också”, och det kanske det var. Men är det något positivt? Är det en naturlag som gör att unga i vår kommun inte känner sig sedda och prioriterade och är det något vi ska acceptera? Det kanske är så att vi gör allt vi kan här i kommunen för att varje elev ska trivas i skolan och på gymnasiet. Det kanske är så att vi satsar tillräckligt på de ungas fritid i Norrtälje kommun. Det kanske är så att vi ser till att det finns lägenheter för de unga som vill skaffa sig sitt egna första boende. Det kanske är så att vi gör allt vi kan för att hjälpa våra unga till sitt första jobb. Eller så kanske det är så att vi inte gör det.

Det kanske är så att vi inte har den bästa skolan som går att få för de pengar vi faktisk har att använda. Det kanske är så att eleverna och lärarna på Rodengymnasiet också tål att lyssnas på när beslut ska fattas. Det kanske är så att kommunen skulle kunna bidra mer till det föreningsliv som erbjuder bra fritidsaktiviteter. Det kanske är så att sist kommunen tog initiativ och satte spaden i jorden för att bygga hyreslägenheter var för exakt tio år sedan. Det kanske är så att vi har en ungdomsarbetslöshet i Norrtälje kommun som är högre än genomsnittet i Stockholms Län.

Jag tror att om Norrtälje ska uppfattas som en bra plats att bo på av våra unga så måste vi göra mer, och våga prioritera allt detta.Vi som är politiker måste våga att prioritera våra ungas drömmar och önskemål och våga att se deras behov. Vi vill gärna se att alla som besöker vår vackra kommun ser att den har potential. Det gäller även mig.

Men jag vill dessutom se att våra unga ser att vår kommun har potential, och det gör de inte. Det kanske inte är vi politiker som är ansvariga för det, men lik förbaskat så är det vårt ansvar att göra något åt det. Jag träffade fyra elever som inte tyckte att det gjordes tillräckligt för dem, och jag håller med.

Kristian Krassman (S)
----------------------------------------------------------------------------------

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: