onsdag, januari 06, 2010

Jag såg den inte på bio...

...men jag tänker nog göra det. När jag såg Avatar så var den en vän till mig som hade tagit den från nätet. Och nej, jag såg den inte i "god tro" så det gör mig väl till en medbrottsling, eller något liknande. Jag kommer dock att se den på bio eller köpa den senare när den kommer på DVD, dessa specialeffekter måste jag nämligen få njuta i bättre kvalitet. Ser nu att Avatar nu ligger i toppen av olagligt nedladdade filmer vilket jag inte tycker är så konstigt. Tycker det finns ett tydligt mönster av science fiction begär hos våra torrent-narkomaner.












De två mest nedladdade filmerna förra året var Star Trek (2009) följd av Transformers: Revenge of the Fallen. Jag tror att största konsumenterna av science fiction är de som tillhör den första datagenerationen. Killarna och tjejerna som började med VIC20, tog klivet upp till Commodore64 för att sedan köpa en Amiga500. Dessa är alla Star Wars-barn, det kan jag nästan garantera. Avatar är en av tidernas mest inkomstbringande filmer, men gör man bra science fiction idag så kan man inte bara räkna med att fansen tar den till sina hjärtan, de tar den nämligen till sina hårddiskar också.    

Gammelmedia på detta:
SvD , DN , Aftonbladet , IDG 


Nymedia på detta:
Karin Bergh , Synnerligen kunnigast , Kulturbloggen , Scaber Nestor   

Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Tobias Josefsson sa...

Åk till närmaste lämplig storstad med 3D-biograf och se den. Det är värt det, lita på mig som sett den två gånger trots att jag har begränsat djupseende. ;)

Anonym sa...

Bojkotta ALLTID bio! Och DVD! Tanka enbart! Vi måste tillsammans krossa ondskans bolag!

PeO cineasten sa...

Påminner mig om när jag i min gröna ungdom tillsammans med att gäng kompisar såg premiären på Star Wars första filmen 1977. Vi blev helt frälsta och gick dagen efter OCH veckan efter och satt och gapade. Avatar verkar ha samma effekt på folk idag. Eller är det nån slags masspsykos eller försenad fin-de-siecle nojja? Nåja - Hollywood behöver väl en riktigt blockbuster för att överleva kylan?

Anonym sa...

"Jag tror att största konsumenterna av science fiction är de som tillhör den första datagenerationen"

Film är bra på BIO men ännu så mycket bättre med din hemmabio utan störande inslag av godisprassel och mobilnördar samt vinterkängor med jackan i knät och toabesökande halvspringande individer framför filmduken.YAIK.

Pelles Reality