tisdag, juni 08, 2010

Omförsäkrad, som det heter på borgerligska

Idag så tar Björn Fridén på Alliansfritt Sverige upp en mycket intressant sak som jag själv snubblat över. Den politiska chefredaktören på min lokaltidning hade som vanligt hittat en felskrivning utförd av undertecknad och undrade om det var ordet omförsäkrad som jag menade när jag skrev oförsäkrad i min inskickade debattartikel. Det skulle naturligtvis vara utförsäkrad och tillskillnad från alliansen i Uppsala så tycker både han och jag att ordet omförsäkrad är ett dåligt ord att använda. Nu så föreslår alliansen i Uppsla en redaktionell ändring i den lagda budgetpropositionen.


De personer som sparkats ut från sjukförsäkringen efter det att den borgerliga regeringen införde en stupstock i sjukförsäkringen har per definition utförsäkrats från den samma. Att de sedan flyttats till A-kassan och blivit placerade i aktivitetsgarantin medför att de flyttas till en annan socialförsäkring, men oavsett så har man utförsäkrats från sjukförsäkringen. Orsaken till detta är naturligtvis att man inte vill kalla saker vid dess rätta namn och påminna om den så enormt kritiserade borgerliga sjukförsäkringen. Man vill helt enkelt inte tala om att man utförsäkrar människor från den för varje månad som går.

Vi rödgröna tycker att människor som är sjuka skall få vara sjukskrivna och inte tvingas att ställas mot hela arbetsmarknaden. Vi tror inte att sjuka blir friskare bara för att man sänker deras ersättning och flyttar dom till A-kassan. De skall få en rehabilitering värd namnet för att sedan kunna återgå till sitt tidigare arbete, ta ett nytt eller fortsätta sin sjukskrivning. Vi har redan sett resultaten av utförsäkringarna och vi kan konstatera att den lilla förändring som skett skulle lätt kunna uppnåtts utan denna cyniska borgerliga sjukförsäkring.

Nymedia på detta:
Alliansfritt Sverige


Gammelmedia på detta:
SvD / DN / Aftonbladet / SvD2 / DN2 /


Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: