fredag, april 23, 2010

Det finns tre typer av väljare

Jag brukar ofta tala om just dessa tre typer av väljare när jag går på interna möten i min hemkommun eller när jag brukar tala på någon seminarium om sociala media. Det är nämligen en viktig sanning när det gäller vårt politiska arbete. Det kanske inte är någon vetenskaplig analys men det finns tre typer av väljare. De som röstar borgerligt, de som röstar rödgrönt och sen så finns det en grupp till. Väljarna som avgör valet, blockbytarna.

SvD publicerar idag en Sifo undersökning som visar att n ärmare var femte väljare kan tänka sig att byta block i valet. land de borgerliga sympatisörerna kan 19 procent tänka sig att kliva över blockgränsen. Tio procent av dem säger att de överväger att rösta på Socialdemokraterna medan nio procent lutar åt Miljöpartiet. Två procent funderar på ett byte till Vänsterpartiet.

I det rödgröna blocket är 18 procent villiga att byta block, framför allt är det Moderaterna som lockar. Bland de rödgröna sympatisörerna kan nio procent tänka sig Moderaterna, sex procent Folkpartiet, fem procent Centerpartiet och två procent Kristdemokraterna. Bland de borgerliga sympatisörerna är kvinnorna villigast att byta block medan det i den rödgröna gruppen är de mellan 30 och 49 år som är mest benägna till blockbyte.

Blockbytarna kommer att avgöra valet och jag är inte förvånad över mätningen i utfallet. Vi vet att vi rödgröna attraherar kvinnliga väljare lättare. Vi är störst bland första och andragångsväljarna men måste komma ut mer mot barnfamiljerna. För oss så handlar det om att vinna i villaområdena. Den 5/5 presenterats den rödgröna budgeten som vi går till val på. Den ligger som grund för valrörelsen och jag är övertygad om att det fokus på jobben som lägges kommer att ge resultat. Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen. Valet den 19:e september handlar om fler jobb eller ökade klyftor.

Gammelmedia på detta:
SvD / Aftonbladet /DN / SvD2

Nymedia på detta:
Röda Berget / Tokmoderaten / Jonas Sjöstedt / Peter Högberg / Jinge / Arkelsten / Johan Westerholm / Peter Andersson / Rasmus Lenefors / Alltid rött alltid rätt / Kent Persson /

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: