fredag, april 23, 2010

Dina småslantar hjälper inte

Ni har säkert sett dom, i tunnelbanan, på affärsgatan eller utanför någon butik, ni har alla sett tiggarna. Nej, jag menar inte den "lokal profilen" som halva stan kan förnamnet på eller killarna och tjejerna som säljer tidningen Situation- (fyll i med valfri storstad). Idag så uttalar sig Thomas Bodström över situationen och kräver åtgärder.


– För första gången ser jag nu ensamma barn sitta och tigga i Stockholm. I vissa fall är det fråga om människohandel, och då får ju de här barnen inte ens behålla pengarna som de har tiggt sig till, säger Bodström till Expressen. Men Bodström är tydlig med att han inte vill kriminalisera tiggeriet. – Nej, det handlar om att hjälpa dessa människor som i många fall är hemlösa. Det handlar om att de måste få vård, psykiatrisk vård, missbrukarvård, säger han.

Jag går ofta, närmast dagligen på Drottninggatan i Stockholm och jag börjar känna igen personerna som tigger. Han med kryckan, killen som sitter på knä eller den äldre kvinnan på sin solstol. Jag hoppas att Bodstöms kommande möte med rikskriminalen resulterar i något konkret som kan förändra situationen för dessa utnyttjade människor, dina och mina småslantar kommer nämligen inte göra det.

Gammelmedia på detta:
Expressen /

Nymedia på detta:
Bodströmsamhället / Bodströmsamhället2


Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: